Az ismert márkák korábban is szívesen elhelyezték logójukat a kreációikon, ám az elmúlt évben minden korábbinál nagyobbra nőtt a logómánia. Már nem csak a táska csatján, pántján jelenik meg finoman a felirat vagy motívum, hanem az egész ruhadarabot beborítja, mondhatni, mintaként funkciónál. A trendnek egyre több a követője, ám felvetődik a kérdés, hogy az új divathullám mennyire támogatja az egyedi megjelenést és az önkifejezést?

hirdetés

A nagy luxusmárkák kreációi az elmúlt évtizedekben, mondhatni, státuszszimbólummá váltak. A jól ismert fazonokat, logókat, feliratokat könnyű felismerni, hiszen számtalan alkalommal láttuk már a Chanel egymásba fonódó C betűit vagy a Louis Vuitton jellegzetes LV mintáját. Sokan éppen ezért választják ezeket a darabokat, mert ezzel könnyedén mutathatják meg a nagyvilágnak, hogy megengedhetik maguknak a méregdrága luxuskiegészítőt.

Apró jelzésből hatalmas minta

A logók apránként egyre nagyobb felületet foglaltak el egy-egy divatház darabjain, mostanra pedig teljes szetteket szentelnek a tervezők a márkajelzéseknek. A Gucci, a Balenciaga, a Fendi és a Chanel kifutóján egyaránt felbukkantak olyan összeállítások, melyek a logómániát éltetik.

Míg pár évvel ezelőtt ez kifejezetten ízléstelennek számított, mára trenddé nőtte ki magát a ruhákat, kiegészítőket beborító logó. Az egyik legnagyobb rajongója az irányzatnak Cardi B, aki még babakocsiból is Dior felirattal díszítettet választott.

A ziccert Lady Gaga sem hagyta ki, aki A Gucci-ház sajtókörútján viselte a kifejezetten harsánynak ható Gucci-mintás szerelést. Az összeállítás vegyes fogadtatásban részesült, bár a film tematikájához kétségtelenül passzolt.

Egyforma fazonok hatalmas márkajelzésekkel: egyre csak nő a logómánia

Ám a divathóbort egyre jobban kezd maga körül mindent lerombolni. A legtöbb tervező változatos fazonok, különleges megoldások helyett csupán a mintás anyagra koncentrál, így gyakorlatilag tucatholmikat kapuk. Elvesznek az egyes divattervezőkre jellemző stílusjegyek, a márka tevékenységére már csupán a harsány felirat utal.

Az utóbbi időben egyre jellemzőbb ez a tendencia a divatvilágban, sokszor találkozhatunk teljesen egyforma darabokkal az üzletekben. Bár a divatkövetés kapcsán manapság egyre nagyobb hangsúly kerül az egyéni stílus kialakítására, ezek a kreációk a legkevésbé sem segítik az önkifejezést. Valójában egyenruhák, melyek egyvalamit árulnak el viselőikről, hogy mélyen a zsebükbe nyúltak a vásárláskor.

 

Mivel egyre többen másolják a trendet, mert a nagy logóval díszített darabokról rögtön látszik, hogy mely luxusmárkától származnak, sajnos ez a jelenség a hamisítást is nagymértékben indukálja.

Arról nem is beszélve, hogy a divat legfontosabb részét ássa alá a márkalogók hajhászása: elvész az önazonosság és az egyedi stílus. A teljes öltözéket beborító feliratok harsányak és ízléstelenek, gyakran olyan hatást keltenek, mintha a viselőjük élő hirdetőtábla lenne. A kifinomultságot és az eleganciát nem a ruhára írt felirat táplálja, a stílusos, sikkes megjelenés abszolút nem ezen múlik.

Nyilván egy-egy apró jelzés, ami az öv vagy a táska csatján, esetleg a cipőn bukkan fel, nem teszi tönkre az összképet, ízlésesen bele tud simulni az öltözék eleganciájába, ám a mintázatként, halmozottan megjelenített logótengerről ez már nem mondható el.

Divathóbort vagy életstílus?

A logómánia emellett a hamisítványok piacát is élteti, hiszen sokan vágynak a méregdrága táskára, még akkor is, ha nem engedhetik meg maguknak. Ám a hamisítványok ezzel szemben kifejezetten olcsók, mégis hasonlítanak a dizájnerholmira. Tökéletesen kielégítik a luxusdolgok iránti vágyat, miközben etikátlan körülmények között készülnek. Bár ezzel a legtöbben nem foglalkoznak.

 

A divathullám kifejezetten rossz hatással van az önértékelésre, főként a fiatalabbak körében. Sokan azt gondolhatják, hogy csakis így fejezhetik ki a stílusukat, értéküket a külvilág felé, ha pedig ezt nem tehetik meg, akkor kevesebbnek érzik magukat.

A hatalmas logók tehát nem feltétlenül hasznosak, és nem is azt a célt szolgálják, amit a divattervezők szerettek volna elérni. Az adott márkának mindenképp előny, hiszen ezeknek a kreációknak megvan a vásárlórétegük, ám a presztízst hosszabb távon rombolhatja. A luxusmárka kevésbé exkluzívvá, egyedivé válhat tőle, és elveszítheti sajátosságait.

 

Fogyasztói oldalról pedig nem muszáj mindenáron hatalmas logókkal ellátott holmikat viselni. A márkajelzések csupán címkék, ezek nem fejezik ki az egyéni ízlést, csupán az uniformitáshoz járulnak hozzá. Nem muszáj minden trendre felülni, ha pedig tetszik, akkor is viseld átgondoltan, hiszen korántsem biztos, hogy a méregdrága logóval ellátott dizájnerholmit a következő szezonban is szívesen hordod majd.

 

Kiemelt kép: Stephane Cardinale – Corbis / Getty Images. 

Képek a cikkben: Jeremy Moeller, Neil Mockford / Ricky Vigil M, Stephane Cardinale – Corbis, Daniele Venturelli, Raimonda Kulikauskiene, Streetstyleshooters / Getty Images. 

  • Megosztás:
hirdetés