Július 2-án mutatták be a Chanel 2019/2020 őszi-téli haute couture kollekcióját a párizsi Grand Palais-ban. Ez volt az első haute couture show a divatház ikonikus tervezőjének, Karl Lagerfeldnek februárban bekövetkezett halála óta.
Az új kreatív igazgató Virginie Viard, aki már harminc éve dolgozott Lagerfeld oldalán, ezúttal sem hagyta cserben a márka szellemiségét és rajongóit. Mi több, a show keretében emléket is állított Coco Chanelnek és az elhunyt tervezőnek is.
Patinás díszlet
Cocoban és Lagerfeldben egy valami biztosan közös volt: a könyvek iránti szeretetük. Coco nagyon szerette a klasszikusokat, párizsi lakásában külön könyvtárszoba is helyet kapott. Karlról pedig köztudott volt, hogy szinte padlótól plafonig érnek a könyvek otthonában, amik gyűjtésével és persze olvasásával soha nem hagyott fel.
Virginie ezt vette alapul a show díszletének kialakításakor, és hatalmas, könyvek ezreivel megpakolt könyvtárszobát rendezett be. A polcokat olyan klasszikusokkal töltötte fel, mint Platón, Vergilius, Homérosz, Dante, Madame de Sévigné, Mallarmé és még sorolhatnánk.
De nemcsak könyveket, hanem szófát, füles fotelt, dohányzóasztalt és szőnyeget is elhelyezett, amik együtt nyugodt, derűs és úri környezetet árasztottak. A díszletben egyébként nem annak monumentalitása az érdekes, hiszen Lagerfeld is mindig kitalált valami izgalmas és egyedi koncepciót, ami teljesen más dimenzióba és helyekre varázsolta az embereket. Sokkal inkább az ő és Coco stílusának és személyiségének megidézése, ami hatással volt a divatház fejlődésére is.
Hanyag elegancia
A ruhák, a modellek és a zenei aláfestés is nyugodtságot, hanyag eleganciát árasztottak, ami Virginie szerint a Chanel lelke. A bemutatót nézve olyan érzése támadt az embernek, mintha egyszerre lenne jelen a modern jelenben és a klasszikus múltban.
A modellek nem voltak túlcicomázva, egyszerű sminket és alul lófarokba kötött hajat viseltek. Az ékszereket se vitték túlzásba, és a cipők is kényelmes loaferek voltak. Egyvalamire mondhatjuk, hogy biztosan divatba jönnek megint: a szemüveg. Ha könyvekről beszélünk, a szemüveg sem hiányozhat, és bizony nem egy alkalommal tűnt fel a modelleken egy-egy ezüstkeretes darab.
A ruhák némelyike is jelentést hordozott, és Flaubert híres regényére a Bovarynéra utalt. Coco nagyon kedvelte a művet, aminek címszereplője olvasmányai révén próbált mintát gyűjteni saját életéhez és a Franciaországban irodalmi vonatkozású kékharisnya mozgalomnak is pártolója volt.
Egy biztos, a kollekció és a díszlet is nagy sikert aratott, és hű maradt a Chanel névhez. Reméljük a jövőben is hasonlóan ötletes és lehengerlő bemutatókat láthatunk Virginie kezétől vezérelve.
Képek: Getty Images/Stephan Cardinale-Corbis, Rindoff Charriau, Pascal Le Segretain, Estrop.