Roger Vivier neve még manapság is egyet jelent a minőségi, különleges cipőkkel. A tervező hatalmas sikereket ért el az ötvenes-hatvanas években, voltaképp a tűsarkú cipőt is neki köszönhetjük.

hirdetés

Roger Vivier 1907-ben született Párizsban, a divat fővárosában. A város mindig is hatással volt rá, így viszonylag hamar a művészetek felé fordult. Az első nagyobb löketet a legendás Moulin Rouge adta meg neki. Egyik este a szórakozóhelyen múlatta az idejét, majd meglátta a hölgyek díszes, csillogó ruháit és cipőit. Ekkor pattant ki az ötletszikra a fejéből, hogy különleges cipőket szeretne alkotni. Josephine Baker, a korszak egyik legnépszerűbb ikonja az első megrendelői között volt.

A túldíszítettség és a francia sikk találkozása

A harmincas évektől kezdve Vivier folyamatosan rukkolt elő különféle újdonságokkal. Az általa kreált lábbelik különlegesek voltak, sokan a cipők Fabergéjének nevezték őket. A tervező nem fukarkodott a különleges megvalósításokkal, a hagyományos bőr mellett nagy szerep jutott a brokátnak, selyemnek, bársonynak és a gazdag díszítéseknek.

Tehetségére hamarosan mások is felfigyeltek, 1953-ban cipőt tervezett Marlene Dietrichnek. Ezzel ő lett az első tervező, aki elkezdett szorosan együttműködni egy világsztárral. Még ugyanebben az évben együtt dolgozott Christian Diorral. A két tervező a Dior legújabb haute couture darabjaihoz álmodott meg közösen cipőket. Az elkészült kreációk magukon viselték mindkét dizájner jellegzetes stílusjegyeit.

Roger Vivier 1953-ban egy másik különleges felkérést is kapott: cipőt kellett terveznie II. Erzsébet királynő számára. A lábbelit a királynő a koronázáson viselte. Vivier az alkalomra egy félig nyitott, aranyszínű darabot álmodott meg, melyet kövekkel tett még látványosabbá. Ő volt az egyedüli francia tervező, aki ilyen elismerésben részesült.

Roger Vivier divatba hozta a vékony tűsarkat

Vivier csillaga valósággal szárnyalt a hatvanas években, a nők tömegével vásárolták a cipőit. A klasszikus, vastag sarok mellett divatba hozta a vékonyka tűrsarkat, ami sokkal formásabb sziluettet garantált a nők számára. Bár a viselet már a 19. század végén is megjelent, a francia tervező erősítette meg a kialakítást, és ültette be az utcai megjelenésbe.

A klasszikus tűsarkú mellett folyamatosan kísérletezett az újdonságokkal, így az ötvenes évek végére a piacra dobott egy hajlított sarkú magas sarkú cipőt. Ez a lábbeli sokkal stabilabb tartást, járást biztosított, hiszen máshova helyeződött a súlypont.

 

1963-ban megszületett a The Virgule Heel fantázianévre keresztelt cipő, ami Vivier egyik legjellegzetesebb darabja. A szó vesszőt jelent, mivel a cipő sarka épp olyan szögben hajlik, mint egy vessző.

A hatvanas években ismét egy másik tervezővel dolgozott együtt, Yves Saint Laurent 1963-as kollekciójához tervezett cipőket. A darabok hatalmas sikert arattak, amiből Vivier is jócskán részesült. A nők sorban álltak a párizsi butik előtt, mindenki a fekete, fényes magassarkút szerette volna, amit a tervező egy fényes csattal látott el.

A lábbelit a filmtörténelem is megörökítette, Catherine Deneuve ezt a darabot viselte az 1967-es A nap szépe című filmben. A cipőt ezután Belle Vivier névre keresztelték.

Az elegancia örök

Roger Vivier 1998-ban hunyt el, de a nevét viselő divatház továbbra is roppant népszerű. Minden szezonban elképesztő darabokkal rukkolnak elő, a gazdag díszítések pedig azóta szinte a márka védjegyévé váltak. Megjelentek a különféle virágos, köves darabok, miközben a klasszikusok is megmaradtak.

A Vivier márkanév egyet jelent a kifinomult nőiességgel és a visszafogott sikkel. A cipők ára 600 euró körül mozog, ám a különlegesebb, limitált darabok ettől jóval drágábbak. A márka alkalmazkodik az aktuális trendekhez, a magassarkúk mellett ma már szandálokat, sportcipőket is lehet náluk vásárolni, természetesen mindent Roger Vivier utánozhatatlan stílusában.

 

Kiemelt kép: Clive Limpkin / Getty Images. 

Képek a cikkben: Bettmann, Michel Dufour, Michel Dufour, Edward Berthelot, Streetstyleshooters / Getty Images. 

  • Megosztás:
hirdetés