A nőiesség nagyon sokszínű lehet, amit nem kell és nem is lehet szigorú elvárásokhoz kötni, ezt az üzenetet hirdetik a plus size modellek is a divatvilágban. Egyre több világmárka kifutóján és divatfotóin jelennek meg különböző testalkatú manökenek, akik a teltkarcsú és telt idomú nőket képviselik.
A teltebb alkatú hölgyek sokáig úgymond láthatatlanok voltak a divat számára, sőt, az egyöntetűen karcsú és magas modellekkel viszonylag kevés nő tudott azonosulni. Úgy tűnt, hogy a divatkampányok és divatbemutatók olyan sémákkal és paraméterekkel határolják be, illetve kategorizálják a női szépséget és megjelenést, mint amilyen az arányos, nyúlánk, törékeny testalkat, a szimmetrikus arc vagy a hibátlan, feszes bőr. Manapság azonban a nőiesség sokszínű megnyilvánulása kerül fókuszba, éppen ezért nemcsak plus size modellek, hanem az átlagos testalkatot képviselő mid-size manökenek éppúgy jelen vannak a divatvilágban. A világmárkák ezzel hozzájárulnak ahhoz, hogy minden nő – legyen bármilyen életkorú és testalkatú – megtalálja a maga értékét és szépségét.
A teltebb és molett alkattal bíró manökenek nem az elhízást népszerűsítik, üzenetük túlmutat a kilók számán. Arra világítanak rá, hogy a nőiesség nem a testsúlytól vagy a tökéletes arányoktól függ, ahogy a vonzó kisugárzás és a stílusos megjelenés sem a ruhaméret vagy a magasság függvénye. Bármilyen alakú, testmagasságú, életkorú nő lehet vonzó, sikkes és nőies, ezt nem a mérleg dönti el.
Ettől függetlenül a legtöbb plus size modell az egészséges életmódra és a testmozgásra ugyancsak hangsúlyt fektet, viszont azt is egyértelművé teszik, hogy sokak számára évek munkája lefogyni és megtartani az ideális testsúlyt, ám önbizalomra és megerősítésre akkor is szüksége van minden nőnek, amikor még a változás előtt áll, vagy nem sikerült elérnie a céljait.
A legsikeresebb plus size modellek a divatvilágban: világszerte inspirálják a nőket
Ashley Graham
Az egyik legismertebb név a modellszakmában Ashley Graham, aki évek óta a pozitív testkép mozgalom kiemelkedő alakja.
Olyan márkákkal dolgozott együtt, mint a Vogue, a Levi’s és a Revlon, és sok nő számára vált inspirációvá az önelfogadás terén. Ashley hitvallása az, hogy a szépség nem méret kérdése, hanem a belső kisugárzásé és önbizalomé.
Rendszeresen beszél a testmozgás fontosságáról is, hangsúlyozva, hogy az egészséges életmódra való átállás hosszú folyamat, és a cél nem feltétlenül a „modellalkat” elérése.
Tess Holliday
Tess Holliday szintén áttörést hozott a divat világába, mivel ő volt az első modell, aki az amerikai 22-es pluszos méretet képviselte a nagy kampányokban.
Képek: Amy Sussman, Michael Tullberg/Getty Images.
Tess arra bátorítja a nőket, hogy merjenek önazonosak maradni, és ne próbáljanak megfelelni a társadalom által állított, gyakran irreális elvárásoknak. Nevéhez fűződik a „#EffYourBeautyStandards” kampány, ami arra hívja fel a figyelmet, hogy a szépség nem szorítható keretek közé.
Képek: Matt Winkelmeyer, Joe Scarnici/Getty Images.
Iskra Lawrence
A brit származású Iskra Lawrence is kiemelkedő képviselője a pozitív testkép mozgalomnak.
Olyan márkák reklámkampányaiban szerepelt, mint az Aerie és az American Eagle, amelyek híresek a retusálásmentes fotóikról. Iskra célja, hogy felhívja a figyelmet arra, hogy minden nő teste egyedi, és ezért nem lehet mindenkire egyetlen szépségideált ráerőltetni.
Számára a nőiesség és az önbizalom kéz a kézben járnak, függetlenül a ruhamérettől. A modell a súlyos evészavarából való kigyógyulás után döntött úgy, hogy minden erejével segít ledönteni az irreális, egészségtelen szépségideálokat.
Precious Lee
Precious Lee, az első afroamerikai plus size modell a Versace kifutóján, a sokszínűség és az inkluzivitás szószólója.
Precious arra hívja fel a figyelmet, hogy a divatnak minden női testet ünnepelnie kellene. Az általa képviselt üzenet az, hogy a nőiesség nem korlátozódhat egyetlen testalkatra, bőrtónusra vagy magasságra.
Paloma Elsesser
Paloma Elsesser, aki többek között a Fenty Beauty és a Nike kampányaiban szerepelt, szintén az önelfogadás fontosságát hangsúlyozza. Mostanra több kilótól szabadult meg az egészsége érdekében, de alapvetően egy teltkarcsú nő, aki dús keblekkel és szélesebb csípővel rendelkezik, így a mid-size típusú nőket képviseli a divat világában.
Paloma szerint a nőiesség nem mérhető centikben vagy kilókban. Úgy véli, hogy minden nőnek joga van megélni saját szépségét és önbizalmát, függetlenül attól, hogy megfelel-e a hagyományos szépségideáloknak.
Fontos hangsúlyozni, hogy plus size modellek nem az elhízást népszerűsítik, hanem az önelfogadást és a sokszínűséget. A túlsúly vagy az elhízás komoly egészségügyi probléma. A plus size modellek és kampányaik nem ezt hivatottak reklámozni, hiszen a legtöbben rendszeresen edzenek és változatosan étkeznek, és az egészséges életmódra biztatják női társaikat is. Céljuk azt tudatosítani, hogy két nő teljesen különböző génekkel és testalkattal ugyanazt az edzéstervet és diétát követve sem lesz ugyanolyan, és ez így van rendjén, hiszen a sokszínűségben rejlik az erőnk és a különlegességünk.
Ezek a plus size modellek fontos szerepet töltenek be a divatvilágban, emellett rengeteg nőt inspirálnak az önelfogadás útján. Felhívják a figyelmet arra, hogy a szépség sokféleképpen létezhet, és egy nő értékét nem lehet ruhaméretben, centikben vagy kilókban mérni. Ez az elfogadásra és önszeretetre ösztönző üzenet mindannyiunk számára emlékeztető lehet arra, hogy a nőiesség minden formája értékes és csodálatos.
Kiemelt képek: Victor VIRGILE/Gamma-Rapho/Getty Images.
Cikkfotók: Amy Sussman, Michael Tullberg, Matt Winkelmeyer, Joe Scarnici/Getty Images.