Nagy legendává csak az úttörők válhatnak, akik nem fogadják el készen a világot, hanem bármely területén foglalatoskodnak, mindig készek megreformálni a régit, új utakat teremteni, és kibővíteni a szűk látókört. Pierre Cardin munkásságára ez többszörösen igaz. Zsenialitása tervezői tevékenységében és üzleti érzékében egyaránt megmutatkozott: számos fronton forradalmasította a divatot.
Pierre Cardin újraértelmezte a divattervezés fogalmát, hiszen nem csak ruhákkal és kiegészítőkkel foglalatoskodott, hanem jelmezek, formaruhák, és dizájnok megálmodásában is jeleskedett. Az olasz származású francia dizájner szinte mindenhol otthagyta a sajátos stílusa lenyomatát és nevét, ahol tetten érhető a divat.
Sokaknak a jól szabott férfiöltöny és ing ugrik be elsőként a márkanévről, pedig bútorok, autók, babakocsik, porcelánok, bőröndök, napszemüvegek, parfümök, ékszerek, modern elektronikai kütyük, és még ki tudja, milyen használati tárgyak viselik a nívós címkét.
Cardin, a háború után a párizsi Paquin-divatháznál kapott először lehetőséget a szárnypróbálgatásra 1945-ben, de sohasem tagadta, hogy Christian Diornak köszönhette az igazi kezdő lökést, aki mellett részt vehetett a legendás new look kialakításában, ami új fejezetet nyitott a divatban. Megkezdődött a derékhangsúlyos blézerek és a csípőformáló, midifazonú szoknyák korszaka, de Pierre Cardin nem ragadt le a friss trendnél, már egy egészen új stílus kidolgozásán törte a fejét.
A híres tervező 2020. december 29-én hunyt el, 98 éves korában.
Pierre Cardin munkássága képekben
Nem könnyű kiszemezgetni a jelentősebb állomásokat egy olyan divattervező pályafutásából, akinek folyton változó és hosszúra nyúlt karrierjét szinte kizárólag emlékezetes pillanatok szövik át. Már rögtön a kezdetekkor maradandót tett le az asztalra, amikor megtervezte Jean Cocteau A szépség és a szörnyeteg című filmjének jelmezeit, 1946-ban.
Majd az ötvenes évek elején megalapította saját divatházát, és megnyitotta első párizsi divatüzletét. Saját kollekciói mellett a színházi és filmes kosztümök készítésével sem hagyott fel, sőt, az ilyen jellegű munkákkal csak tovább duzzasztotta egyébként sem szegényes kreativitását. Gyakran a haute couture alkotásai is inkább egy fantáziavilágba illettek bele, mert merőben elrugaszkodtak az aktuális divatirányzatoktól és a valóságtól.
Az első ilyen merész húzása a Bubble Dress volt, mely egy buggyos fazonú buborékruhát takart, szűkített derékkialakítással. Ám Pierre Cardin igazi terepe a hatvanas évek világa volt, amikor az újdonságokra éhes közönség számára valóságos vérfrissítést jelentett az általa létrehozott space age stílusirányzat, melynek geometrikus, futurisztikus elemei később is gyakran visszatértek a tervező munkáiban.
A titokzatos űr, mint téma, különösen foglalkoztatta egy olyan korszakban, amikor az űrkutatás fordulóponthoz érkezett a holdra szállással. Ekkortájt vált a kedvencévé a gömbforma és a köralakzat, melyek meghatározó stílusjegyévé váltak mind a dizájn- és ruhatervezés területén. A kozmosz színeit is gyakran használta, a lila és az ibolyakék például gyakran felbukkant kollekcióiban.
Ám nem csak a modern anyaghasználatával és űrkorszakával vált újítóvá a divatban, hiszen a szakma üzleti oldalát is jelentősen megreformálta. Korábban a haute couture szalonok kizárólag az előkelőségek számára terveztek ruhákat, előtérbe helyezve a kézi megmunkálást és az egyediséget. Sőt, a hagyományoknak eleget téve, még ma is tartalmaznia kell a couture daraboknak a magas szintű szabászati és kézművességi eljárásokat.
Az ötvenes évek végén, Cardin igencsak kiverte a biztosítékot azzal a lépésével, amikor egy áruháznak készített készruhákat. A férfiak számára is megkönnyítette a divatos öltözködést, hiszen ő volt az első haute couture dizájner, aki ready-to-wear gyűjteménnyel rukkolt elő számukra, ami még a kézi varrásokat is mellőzte, csak hogy alkalmas legyen a tömeggyártásra. Ezzel talán megnehezítette a szabók dolgát, akik mindaddig megrendelésre készítették el az öltönyöket, de egy másik következménnyel is szembe kellett néznie, hiszen ideiglenesen kizárták a Chambre Syndicale de la Haute Couture szövetségéből.
Viszont útjára indított egy új üzleti szemléletet, melynek az is a része volt, hogy hasznot húzott a nevéből. A logó, a márkanév feltüntetésének jelentősége általa kezdett kibontakozni, és ha lehet ezt mondani, ő nem is aprózta el: a saját stílusát képviselő edényekhez, szófákhoz, autódizájnokhoz adta a nevét. Tervezésének sajátosságait formaruhák is őrzik: légitársaságokat látott el uniformisokkal, sőt, a NASA-nak is szánt egy öltözéket, illetve 1988-ban a magyar olimpiai csapatnak tervezett formaruhát.
Az ő nevéhez fűződik a Beatles által divatba hozott gallér nélküli öltöny, és a sötétben világító köntös, amit LED fénytechnikával ellátott hímzések díszítenek – ez utóbbi a Pierre Cardin: Future Fashion című kiállításon is megtekinthető volt tavaly, a Brooklyn Múzeumban.
Bár pályája kezdetén merész újításait kissé ferde szemmel nézte a divatszakma, sikereit nem lehetett a szőnyeg alá seperni, és üzleti előmenetelei is rendre a jó megérzéseit igazolták. Számos elismerésben részesült hosszú és tartalmas alkotóévei során, például a Francia Köztársaság Becsületrendjének lovagi címével is kitüntették.
Kiemelt kép: Pascal Le Segretain/Getty Images.
Képgaléria képei: Getty Images.