Bár manapság egyre inkább előtérbe kerülnek a természetességet sugárzó divatfotók, az igencsak ritka, hogy a modell smink nélkül jelenjen meg rajtuk, ahogy Pamela Anderson tette a Proenza Schouler 2024-es tavaszi kampányában.
Noha az elmúlt években egyre csak finomodott a retusálás, és a divatfotók esetében is tendencia lett a natúr smink, attól még meglehetősen messze állunk, hogy magától értetődőként, úgymond mindennapiként kezeljük, ha egy híres ember smink nélkül áll a kamerák elé, mint például Pamela Anderson.
Ez a tény önmagában is elgondolkodtató, hiszen jobban belegondolva, egy sminkmentes arc látványa lenne az alapvető, a természetes, de amikor divatfotón köszön vissza egy „meztelen” arc, sokan akaratlanul is megdöbbennek, és rögtön egy új szépségforradalom, pozitívtestkép-mozgalom vagy egy új trend fellobbanását látják benne.
Pedig az egész nem több, mint ami: adott egy 56 éves nő, aki átértékelte önmagában a szépségről alkotott elképzeléseit, elfogadta önmagát úgy, amilyen, és felesleges időtöltésnek érzi a kényszeres megfelelni akarást. Nem hagyott fel teljesen a sminkeléssel, de sokszor szükségtelennek tartja, döntésével nem akar tanítani, és tapsot sem vár érte, egyszerűen csak így érzi jól magát és slussz-passz.
Mivel rengetegen küzdenek az önértékelés hiányával, és a szociális nyomás hatására sokan őrlődnek a perfekcionizmus darálójában, csak épp nem a belső, hanem a külső értékeiket helyezik fókuszba, amikor másokhoz mérik önmagukat, az efféle felszabadultság a legtöbb ember szemében hamiskásnak tűnhet. Nyilván így akarja önmagára vonni a figyelmet – gondolhatják –, ez is csak egy jó húzás arra, hogy most a természetességet tukmálják a trendek.
A divatvilág éveken át vágyálmokon keresztül igyekezett megragadni az emberek figyelmét, nem csupán termékeket, hanem életérzéseket közvetített, amelyekre a legtöbben fogékonyak, így nehéz elképzelni, hogy valami csak úgy, hatásvadász szándék nélkül történik.
Noha manapság sokkal realisztikusabbak a divatfotók, még mindig nem vagyunk eléggé hozzászokva ahhoz, hogy smink nélküli, „leplezetlen”, valós arcokat lássunk a kampányképeken vagy a kifutókon. A megfelelési vágy valahol mélyen belénk van kódolva, és ha valaki lazít a sajátján, arra hősként tekintünk, vagy épp annak a jeleit keressük, hogy mögöttes szándékkal teszi azt, amit tesz. Pláne, amikor ismert emberről van szó, aki ünnepelt szépségként lépett be a köztudatba.
Pedig lehetséges, hogy valaki tényleg eljut az önelfogadásnak arra a pontjára, amikor már a nyilvánosság előtt sem akar másmilyennek tűnni, mint amilyen, és egyszerűen ráébred arra, hogy annyi más fontos dolog van a mindig tökéletesen megkomponált szépségnél, ráadásul a szépség sokféle módon megnyilvánulhat, felcsillanhat valaki kisugárzásában, az attitűdjében, a leplezetlen lényében.
A Proenza Schouler tavaszi kampánya, mondjuk, nem akar ennyire magasztos lenni, ezek a divatfotók a teljes egyszerűségre törekednek: van egy nő, Pamela Anderson, aki kellő magabiztossággal viseli a ruhákat, és ennyi.
Pamela Anderson smink nélkül mutatja be a kollekciót: egyszerű, de ütős divatfotók születtek
A Proenza Schouler nem gondolta túl a koncepciót, a letisztult képeken jól érvényesülnek a kollekció modern fazonjai. Azok után, hogy a színésznő a párizsi divathéten, illetve a British Fashion Awards estjén is smink nélkül jelent meg, nem gondoljuk, hogy ez egy marketingfogás lenne a márka részéről.
Bár nemcsak a divatfotók szereplője, hanem egyben a kollekció múzsája is Pamela Anderson, nem a sminkmentes megjelenésén van a hangsúly. Azt a fajta erőt és határozottságot adja vissza a dizájn, amit ő képvisel, emellett a tavasz könnyedsége, friss energiája éppúgy előtérbe kerül.
A márka tervezői, Jack McCollough and Lazaro Hernandez a hordhatóságot tartották szem előtt, jól kombinálható, ugyanakkor monokróm összeállításban sem unalmas darabokat alkottak.
Davit Giorgadze fotóin Pamela Anderson nagyon egyszerű frizurát és egy kis szájfényt visel. Bár némi retussal megkínálták a képeket, csak nagyon apró finomítással élt a márka.
Kiemelt kép: Gareth Cattermole/Getty Images.