Parfümök, táskák és egészen egyedi ruhák őrzik a nevét, ám a világhírű, hangzatos márkanév mögött egy kivételes tehetség és egy tartalmas karrierút állt. Technikáját, anyagmegmunkálását és terveit tekintve Paco Rabanne messze megelőzte korát.

Paco Rabanne 1934-ben született Spanyolországban, a polgárháború idején azonban családja Franciaországba költözött. Egyetemi évei alatt építészetet tanult, tanulmányainak költségeit pedig divatkiegészítők készítésével igyekezett fedezni. Édesanyja Cristobal Balenciaga asszisztense volt, így általa került közel a divat világához, ám csak a kezdő lökést kellett megadnia azzal, hogy bemutatta fiát a szakma krémjének, a többi ment magától, hiszen Rabanne újszerű látásmódja és különleges érzéke az anyagok megmunkálásához azonnal felkeltette a figyelmet.

Dizájnerként kezdetben ékszereket tervezett a Balenciaga, a Dior és Givenchy megrendelésére, ekkor szeretett bele a fémekbe, tapasztalatait pedig később a ruhatervezésbe is átültette. Sohasem a megszokottat, a népszerűt kereste, olyasmiket alkotott, amik kimozdították a divatot a kitaposott kerékvágásból.

A hatvanas években vált igazán híressé, bár valószínűleg először nagy megrökönyödést keltett, amikor előállt az eldobható papírruhákkal, amiket elsőként vezetett be a piacra. 1966-ban alapította meg saját divatházát, és még ebben az évben debütált első ruhakollekciója „12 hordhatatlan ruha kortárs anyagokból” címmel.

Fémből, műanyagból készült ruhái, meglepő anyagpárosításai és formabontó, előremutató fazonkialakításai miatt hamar rásütötték, hogy futurisztikus stílusú. Bár ő nem így gondolta, sőt, egészen pontosan meghatározta, hogy milyen típusú nőknek szánja kreációit:

„Egy konkrét benyomást akartam megvalósítani; egy olyan nőnek a képe rajzolódott ki előttem, aki szabad, kedves, akit nem egy tárgyként kezelnek, aki megáll a saját lábán és tudja, hogyan lehet független.”

Az 1968-ban megjelent Barbarella című sci-fi film remek terepet szolgáltatott a tervezőnek arra, hogy futurisztikus jelmezek tervezésében valósítsa meg kreatív elképzeléseit. Az ő nevéhez fűződik a Jane Fonda által viselt ikonikus zöld ruha is, amit smaragdzöld fémlapok díszítettek.

Jane Fonda a Barbarella című filmben, 1968-ban. Kép: Archive Photos/Getty Images.

Forradalmi tervező, kreatív megvalósító: Paco Rabanne más szemmel nézte a divatot

A divatház műhelye nem egy szokványos szabászat volt, hiszen a tervező nem tűvel és ollóval, hanem kezdetben forrasztópákával dolgozott. A műanyagból és fémből álló kreációi idővel hordhatóbb, lágyabb formát öltöttek, miközben folyamatosan kutatta az újfajta anyagmegmunkálási technikákat.

Paco Rabanne, Párizs, 1968. Kép: Keystone-France/Gamma-Rapho/Getty Images.

 

A metálfényű, csillogó, fémes felületű ruhák és kiegészítők nem maradtak el, de a drótszövésű, páncélszerű öltözékek idővel rugalmasabbá váltak a keze nyomán. A hatvanas évek végén korszázst, szoknyát és divatos fazonú kötényruhát alkotott összekapcsolt fémlemezekből, melyek vékony kis lapok voltak, így követni tudták a test mozgását. Ezek a darabok a későbbi kollekcióiban is számos formában felbukkantak.

Előszeretettel használt olyan – például fémszálas, kristályos és sima, tükröződő felületű – anyagokat, melyek a különös fényjátéknak köszönhetően szinte sziporkáztak, ragyogtak. Nem csak a kis táskákban árusított papírruhákkal, hanem az öntött fazonokkal, a kötött bundákkal, valamint az alumínium-dzsörzé feltalálásával is forradalmasította a piacot.

Az 1969-ben megalkotott táskafazon még ma is divatos. Kép: Edward Berthelot/Getty Images.

 

Divatbemutatóival szintén radikális változást hozott a szakma világába, elsők között teremtett hatalmas show-t a kifutón, ami a látványon túl provokatív elemekkel, illetve egyfajta hangulattal szolgált. Előfordult, hogy a divatház modelljei mezítláb vonultak végig a közönség előtt.

1968-ban Paco Rabanne parfümökkel bővítette repertoárját, amikor megkezdte együttműködését a Puig illatszergyártó céggel. 1969-ben jelent meg a márka első illata, ami nagy sikert aratott. Azóta számos női és férfiparfümökből illatcsalád vált világszinten népszerűvé, mint a Lady Million/1Million, Invictus/Olympéa és a Fame/Phantom.

 

Talán kevesen tudják, de a nevével fémjelzett illatokat az építészet ihlette, melyhez még a párizsi egyetemi évei alatt kötődött a tervező. Parfümjei éppolyan szabad szelleműek, mint amilyen ő maga volt.

Már bőven túl volt a hetvenen, amikor 2011-ben először Manish Arora indiai divattervezőnek adta át a stafétabotot, majd távozása után a kolumbiai dizájner, Lydia Maurer vette át a női ruhák tervezését 2012-ben. A divatház jelenlegi kreatív igazgatója, Julien Dossena 2013-ban került a céghez, hogy megmentse értékeit.

A 2023-as párizsi divathétre sokan érkeztek olyan szettekben, melyekben felbukkant a Paco Rabanne valamely ikonikus darabja, táska vagy top formájában. Képek: Jeremy Moeller, Christian Vierig/Getty Images.

 

A francia tervező 2014 tavaszán mutatkozott be első kollekciójával a Paco Rabanne kreatív vezetőjeként, és annak, amit letett az asztalra, rögtön nagy visszhangja volt. Dossena megőrizte Rabanne fémhasználatát és futurisztikus elképzeléseit, viszont a merész újításokat hordható köntösbe csomagolta. Tevékenysége során nemcsak átvette elődje látásmódját, hanem megreformálta azt, mégpedig úgy, hogy sikeresen átmentette a kornak a Rabanne egyedi stílusára jellemző értékeket.

Paco Rabanne 2023. február 3-án, 88 éves korában hunyt el.

Kiemelt képek: Patrice PICOT, William Stevens/Gamma-Rapho/Getty Images.

Képgaléria képei: Getty Images.

Forrás: Primőr Cosmetics.

  • Megosztás:
hirdetés