II. Erzsébet királynő megjelenése mindig kifogástalan, legtöbbször színes kosztümben, ruhában láthatjuk. Ám fiatalon valódi divatikon volt, csupán a húga, Margit hercegnő vehette fel vele a versenyt. A testvérek imádták a csinos ruhákat, a nagy divatházak mellett gyakran választottak helyi szakembertől ruhát. Kedvenc tervezőjük is volt, Norman Hartnell, akit az angol arisztokrácia nagy becsben tartott.
A brit királyi családban mindig is adtak a megjelenésre, nem véletlen, hogy II. Erzsébet királynőnek valóságos szabálykönyve van az öltözködésre vonatkozóan. A hölgyeknek mindig kifogástalan külsővel kell megjelenniük a nyilvánosság előtt, ez a ruhára szintén vonatkozik.
II. Erzsébet királynő és Margit hercegnő pár évtizeddel ezelőtt divatikonnak számítottak az előkelőségek között. A királynő főként a visszafogottabb, időtállóbb darabokat kedvelte, ám a húga mindig is rajongott a modern fazonokért. A New Look nagy hatást gyakorolt rá, de a francia sikk mellett az angol elegancia is megérintette. A kedvenc tervezőjükkel rengeteg emlékezetes ruhát készíttettek.
A tervező, akinek a ruháit könnyedén fel lehetett ismerni
Norman Hartnell 1901-ben született, már a pályája kezdetén is népszerű volt az angol arisztokrácia körében. Eleinte az elsőbálózó lányok ruháit tervezte, sok édesanya varratta nála a fiatal hölgyek bemutatásához szükséges estélyit.
Hartnell ruháit a visszafogottság, elegancia és a finomság jellemezte. Gyakran díszítette különféle romantikus részletekkel a kreációkat. Az általa tervezett ruhák egyaránt ideálisak voltak visszafogott teadélutánra és nagyszabású estélyre. Ám nem ragadt le a formális viseletnél, színésznőknek éppúgy kreált holmikat, illetve a színházat sem kerülte el. A színpadi kreációk már sokkal feltűnőbbek, grandiózusabbak voltak.
A tervező stílusát ezer közül is fel lehetett ismerni, mivel mindig részletes, bonyolult hímzésekkel dekorálta a ruhákat, melyek annyira jellegzetesek voltak, hogy a korabeli sajtóban mindig részletesen leírták őket. A későbbiekben saját hímzőműhelye volt, mivel a nagyobb minták sok idő alatt készültek el. Ez a kidolgozás jelentősen megdobta a ruhák árát is, ezért csak a felsőbb osztály tagjai engedhettek meg maguknak egy ilyen darabot.
A tervező, akit Christian Dior is nagyra tartott
1935-ben került először kapcsolatba a brit királyi családdal. Az esküvőre kellett ruhákat terveznie, többek között ő álmodta meg a későbbi királynő és Margit hercegnő ruháit. A kislányok ruhái mellett a felnőttek is rendeltek tőle különféle fazonokat. Bár a menyegzőt végül zárt ajtók mögött tartották, a sajtó beszámolt a lenyűgöző kreációkról, aminek köszönhetően Hartnell még nagyobb népszerűségre tett szert.
Teck Mária királyné a kalandos esküvő után rendszeresen a tervezőnél csináltatta a ruháit, 1937-ben pedig már az anyakirálynénak készített ruhakölteményt a koronázásra. A negyvenes években rengeteg ruhát készített Erzsébet királynénak. Hartnell ötvözte a különféle stílusokat, anyagokat, emellett visszahozta a krinolint a királyi öltözködésbe.
A királyné ruhatára sok tervezőt inspirált, még Christian Dior is elismerően nyilatkozott Hartnell munkásságáról. Szerette a romantikus elgondolásait, és könnyen tudta ötvözni a New Look fazonmegoldásaival. A krinolin egyre több divatháznál jelent meg, így az estélyi ruhák ismét grandiózusok, feltűnőek lettek. A kockás minta beemelése úgyszintén az ő nevéhez köthető, ezt a trükköt is sokan lemásolták.
A negyvenes évek elején már rendszeresen vásároltak nála a hölgyek, emellett rengeteg ruhát adott el a tengerentúlra. London neki köszönhetően valóságos divatközponttá vált, szinte kiváltság volt viselni egy Norman Hartnell-ruhát. A II. világháború alatt az ő szalonját is érintették a korlátozások, csak bizonyos mennyiségű anyagot, gombot, egyéb eszközt vásárolhatott. Ezért sokan a már meglévő ruháikat alakíttatták át a tervezővel.
A királyi család kedvenc ruhakészítője
1940-ben a királyné személyes tervezője lett, ettől kezdve minden ruháját ő álmodta meg. Emellett rendszeresen kreált darabokat a hercegnőknek. Pár évvel később ő tervezte II. Erzsébet királynő menyasszonyi ruháját. A kreációt a divatos, szív alakú nyakrész, a gyöngydíszítés és a hímzett anyag tette igazán egyedivé.
A koronázásra hasonló ruhát kért a királynő, vastag selyemből készült, amit szív alakú nyak ékesített. A ruha kifejezetten nehéz volt, ezért pontosan ki kellett számolni az anyag mennyiségét, hogy szép legyen az esése, még akkor is, amikor II. Erzsébet királynő sétált benne.
Margit hercegnő számára úgyszintén ő álmodta meg a fehér, letisztult menyasszonyi ruhát. A kreáció bevonult a történelembe, mivel az esküvőt már a televízió is közvetítette. Bár a ruha nem tartalmazott bonyolult díszítéseket, gyöngyöket, mégsem volt egyszerűbb elkészíteni, mivel rengeteg anyagot kellett hozzá felhasználni.
Norman Hartnell még részt vett a királynő ezüstjubileumán 1977-ben, de már egyre kisebb kollekciókat és egyre kevesebbet tervezett. Ettől függetlenül úgy vonult be a történelembe, mint az angol divat lovagja. Hatalmas hatással volt a korabeli tervezőkre, és elérte, hogy a brit királyi család öltözködése mindig fejedelmi legyen.
Kiemelt kép: Keystone / Getty Images.
Képek a cikkben: Mirrorpix, Hulton Deutsch, Sasha, Terry Fincher, Kurt Hutton, Keystone, Tony Evans/Timelapse Library Ltd., Hulton Archive, Topical Press Agency, Print Collecto, Central Press, Haywood Magee, Bettmann / Getty Images.