Mihalik Enikő nemzetközi szupermodell, 19 éves kora óta New Yorkban él, nemzetközi magazinok címlapjain szerepel. Olyan divatházak, mint a Gucci, a Chanel, vagy az Armani divatbemutatóin, valamint elismert kampányokban és divatanyagokban is láthattuk már.
Az UNICEF Magyarország egyik bajnokaként, kétnapos pop up ruhavásárt szervez, amelyre nemcsak a saját és barátai ruháival, hanem hazai és nemzetközi sztárok, valamint tervezők divatcuccaival készül a 31 éves modell. A jótékony ruhavásár lényege, hogy az, ami nekünk nem kell, másnak még hasznos lehet. A célja pedig, hogy a befolyt összeggel a világ szegény rétegeiben élő, elesett gyermekeit segítsék. Erről, és a terveiről beszélgettünk Mihalik Enikővel a budapesti látogatása során.
– Jól érzékeljük, hogy többet vagy itthon?
– Igen. Az UNICEF Magyarország Bajnokaként elköteleztem magam a rendezvényre, emiatt szeretnék nem csak az eseményen, hanem már jóval előtte jelen lenni. Mostanában Magyarországon egyre többet dolgozom, és szeretnék dolgozni, talán új karriert kiépíteni. A másik ok, hogy ennyi év távollét után hiányzik a családom, a gyökereim. Erre akkor döbbenek rá igazán, amikor látom, hogy a párom – bár francia és ugyanúgy idegen az országban -, közel lehet a családjához, amelynek nagy része Amerikában van. Látom, hogy ők mennyi időt tudnak együtt tölteni. Nekem igazából rajta és a kutyusomon kívül nincs kint családtagom.
Mihalik Enikő az UNICEF Magyarország Bajnokaként. Fotó: UNICEF Magyarország.
– Hogy kerültél kapcsolatba az UNICEF-fel? Pontosan miről szól ez a közös jótékonysági akció?
– Tavaly nyár közepén találkoztam először az UNICEF Magyarország csapatával, az ügynököm segített kapcsolatba lépni velük. Ekkor lettem a szervezet bajnoka is. A program keretében, minden egyes bajnok egyéni módon támogatja az UNICEF-et és a céljait. Beszélgettünk arról, hogy mi az, amiben én tudnám segíteni őket, amivel fel tudnám hívni az emberek figyelmét, segítséget tudnék keresni és nyújtani. Minden Bajnok keresett valamilyen témát, én leánygyermekek támogatását tűztem ki célomnak. Mivel a divatszakma áll hozzám a legközelebb, eszembe jutott, hogy milyen buli lenne, ha nyitnánk egy pop up boltot, amelynek elindításához a divatszakmában ismert és elismert embereket, valamint a barátaimat, illetve magyar hírességeket kérnénk meg arra, hogy ne pénzzel, hanem tárgyi adományokkal, ruhákkal és kiegészítőkkel nyújtsanak támogatást. Olyan darabokra gondoltam, amikre nekik már nem feltétlen van szükségük, de még úgy gondolják, hogy más nagyon szívesen hordaná, megvásárolná, esetleg azért is, mert tudják, hogy egy-egy darab kié volt. Ezzel a gondolattal szerettük volna különlegessé tenni, illetve mindenki számára megnyitni ezt a boltot, ahol két napig tudnak majd vásárolni. A divattervezők és a márkák felajánlásának köszönhetően lesznek új ruhák is, valamint arra buzdítok mindenkit, hogy kövesse a példámat, nézze át otthon a gardróbját, regisztráljon a Fashion4Children programra, adja el a számára felesleges holmikat, és ajánlja fel az összeget az UNICEF-nek. Ilyen módon mindenki jól jár. A legtöbbet gyűjtők elsőként jöhetnek be velem az üzletbe.
– Te milyen típusú ruháidat ajánlod fel?
– Igyekeztem mindenféléből válogatni. Van olyan ruha és kiegészítő, ami szentimentális értékkel bír számomra, illetve vannak olyan dolgok, amiket én is, mint minden nő, megvásároltam, aztán egyszer felvettem, és soha többé, vagy két évvel később találtam meg, hogy „jé még mindig rajta van a címke”, és egyszer sem volt rajtam. Ez a vegyes koktél érkezik az én szekrényemből. Mivel a vásár májusban lesz, így próbáltam a szezonnak megfelelő, főleg nyári darabokat összeválogatni. Lesznek edzőcuccok, fürdőruhák, ruhák, cipők, táskák, napszemüvegek, ékszerek, övek és még sorolhatnám.
– Sikeres, ismert és elismert szupermodell vagy. Gondoltál arra, hogy mi lesz a modellkedés után, ha egyáltalán van olyan, hogy után? Egyre inkább kortalan ez a szakma.
– Azt gondolom, hogy minden korosztálynak megvan a saját piaca, amit csak úgy tudnak eladni, ha tartozik hozzá bizonyos korosztályú modell. Ennek ellenére nem gondolom, hogy ebből teljes munkaidőben az ember élete végéig meg tud élni. Már 16 éve ezzel foglalkozom, ebből 12 éve New Yorkban élek, és az én karrieremben is eljött egy olyan pont, amikor úgy érzem, hogy szeretnék mást is kipróbálni, illetve, hogy ennél több van bennem, és jó lenne másfelé kacsintgatni. Magyarországon szeretnék a médiában is dolgozni, és a vágyam egy saját ruhamárka, de az UNICEF-fel való közös munka szintén nagyon tetszik, ezután a rendezvény után, szeretném folytatni velük a munkát. Magyarországon elindítottam a Youtube-csatornámat is, ami valamilyen szinten a modellkedéstől ellépés, szép lassan tapasztalom ki, mi az, ami nekem jól megy.
– A Youtube-csatornádon többek között azt is megosztottad, hogy egészségesen élsz. Mit jelent neked az egészséges életmód?
– Százszázalékosan odafigyelek magamra. Nagyon sokan szokták kérdezni, hogy nekünk modelleknek, valaki megmondja-e, vagy meg van-e szabva, hogy mit lehet és mit nem. Ilyen nincsen. Úgy gondolom, hogy aki szeretne modellkedni, az odafigyel ezekre. Az ügynökségek nem arra vannak, hogy ezeket a dolgokat megmondják. Én olyan életmódot, illetve diétát folytatok, ami nem feltétlen arról szól, hogy hány kalóriát viszek be a szervezetembe, vagy miket engedek meg, vagy miket vonok meg magamtól a fogyás érdekében. Inkább arról van szó, hogy ismerem a szervezetemet, és tudom, hogy mi az, amitől jól érzem magam, ami jót tesz a testemnek, illetve, mi az, amitől kevésbé érzem magam energikusnak. Amellett, hogy erre odafigyelek, a testmozgás is hozzátartozik a mindennapjaimhoz, ami általában edzőtermi edzés vagy kinti futás.
– Milyen távokat futsz?
– Két éve lefutottam a New York City Marathon-t, és kitűztem magamnak, hogy idén is lefutom: a célom, hogy 4 órán belül teljesítsem a 42,192 kilométert.
Mihalik Enikő 2018-ban az amfAR Gálán, Cannes-ban, a Ralph & Russo gyönyörű ruhájában. Kép: Stephane Cardinale/Corbis/Getty Images.
– A karriered során, ki tudnál emelni kedvenc munkádat?
– Kedvenc munkát nagyon nehéz megnevezni, mert minden fotóssal és minden egyes stábbal, minden egyes munkán más élményt gyűjtöttem, illetve, minden munka másért volt különleges. Ha mégis egyet kellene választanom három kategóriából, egy- egy kifutó, egy magazin, és egy kampány közül, akkor kampányból a Gucci kampányt emelném ki, amiben szerepeltem 2007-ben, amikor először mentem New Yorkba. Ez egy hatalmas mérföldkőnek számított a karrieremben. A kedvenc magazinfotózás a V Magazinnak a címlapja volt, 2008-ban, a kedvenc kifutóm pedig a Victoria’s Secret kifutója volt ugyanebben az évben.
– Mit gondolsz az Instagram-modellekről? Mi a különbség köztük és a klasszikus modellek között?
– Azt kell, hogy mondjam, le a kalappal előttük. Egy olyan lány esetében, aki az Instagramon keresztül szerez magának több millió követőt, és ezáltal válik modellé, és az Instagram híressége miatt tör be a divatszakmába, el kell ismerni, hogy ügyesen menedzseli saját magát. Nyilván Kendall Jenner teljesen más háttérrel indul, hiszen híres családból származik, és úgy gondolom, hogy őt sokkal tártabb karokkal fogadja a szakma, mint egy kelet-európai ország kis falujából érkező lányt, aki a mai napig sokkal jobban megküzd azért, hogy ugyanazokra a kifutókra kikerüljön. Az Instagram az én karrierem elején nem is volt jelen ilyen formájában, és számomra nem befolyásolja annyira negatívan a divatszakmát. Sőt, rajta keresztül sok pozitív üzenet érkezik, például a body positivity, vagyis a testünk elfogadása, kevesebb a rasszizmus, a nők harcolnak a jogaikért, a lányok kiállnak magukért, ezeket nagyon tisztelem. Talán annyi a hátulütője, hogy ma már az Instagram-modellek is konkurenciát jelentenek a modellek számára, mert akkora reklámfelület-értéket nyert az Instagram, hogy lehet, egy kampány lefotózása helyett, ami korábban egy modell munkája volt, egy márka azt mondja, hogy akkor inkább csak vásároljunk posztot.
– A kutyusod tenyésztőtől vásárolt vagy mentett?
– Szerettem volna menhelyről örökbe fogadni kutyát, de Amerikában egy kutya örökbefogadásához annyi papírt kell kitölteni, mintha az ember gyereket akarna adoptálni. Amikor az ötödik próbálkozás után is elutasítottak, akkor rájöttem, hogy esélyem sincs. Így lett Charlie, akivel nagyon szerencsés vagyok, mert Charlie az életem része lett, és nála jobb kutyust biztos nem találtam volna.
Mihalik Enikő az UNICEF Magyarország Bajnokaként, májusban nyitja meg a Mihalik x UNICEF Pop-Up Store jótékonysági ruhavásárát, mellyel a szervezet támogató és segítő munkáihoz gyűjt adományokat.
Helyszín: H&M Showroom, Budapest, V. kerület, Deák Ferenc utca 1-3.
Időpont: 2019. május 10-11.
Bővebb információk az UNICEF Magyarország honlapján.
Kiemelt kép: UNICEF Magyarország.