A szépen csengő Manolo Blahnik márkanevet szinte minden nő ismeri. A cipőtervező kreációi finomak, elegánsak és méltóságteljesek. Mivel a márka sikerfazonjai letisztultak, évtizedek múlva sem mennek ki a divatból. A gyönyörű dizájnerdarabokra még Carrie Bradshaw is rákapott, nem véletlenül.

hirdetés

A Manolo Blahnik név ma már egyet jelent a luxuseleganciával, nincs vörös szőnyeges esemény a cipőtervező darabjai nélkül. Blahnik időálló fazonokat alkot, melyeket könnyű kombinálni, így nem csoda, hogy a nők valósággal rajonganak a kreációiért. A különleges díszítésekről sem szabad elfeledkezni, a kövekkel, fémberakásokkal feldobott magassarkúkban sok menyasszony mondta már ki az igent.

A cipőtervező, aki sosem tanulta a cipőkészítést

Manolo Blahnik Manuel Blahnik Rodrígez néven született 1942-ben a Kanári-szigeteken. Édesapja cseh, édesanyja pedig spanyol származású. A tanulmányait otthon kezdte meg, majd a szülei egy svájci bentlakásos iskolába íratták. Szerették volna, ha a fiuk diplomata lesz, ám Manolót inkább az irodalom és az építészet vonzotta. Később szakot is váltott az egyetemen. 1965-ben lediplomázott, majd Párizsba költözött, hogy művészetet tanuljon. El is kezdte a tanulmányait, az iskola mellett pedig egy vintage ruhaüzletben dolgozott.

1969-ben már egy londoni üzlet felvásárlójaként dolgozott, és cikkeket írt az olasz Vogue férfiaknak szóló kiadásának. Ugyanebben az évben találkozott először Diana Vreelanddel, aki akkoriban az amerikai Vogue főszerkesztője volt. Blahnik bemutatta a cipőkről készült rajzait. Vreelandet elbűvölték a tervek, és azt tanácsolta, hogy folytassa a munkát. Két évvel később már olyan tervezőknek dolgozott, mint Zandra Rhodes.

Blahnik 1977-ben jelentette meg az első olyan kollekcióját, amit már az Egyesült Államokban is értékesítettek. Két év múlva megnyitotta az első butikját a kontinensen. Azóta már több városban van butikja, emellett számos luxus-bevásárlóközpontban rendelkezik saját részleggel.

A cipőtervező munkásságára nagy hatást gyakorolt az édesanyja. Gyerekkorában sokat utaztak, külföldön vásároltak, mivel Blahnik anyja sosem volt elégedett a szülővárosában kapható cipőkkel. Imádta a különleges szöveteket, rajongott a csipkéért és a brokátért. Legtöbbször magának tervezte meg a lábbeliket, melyeket egy helyi suszterrel készíttettet el. Blahnik imádta nézni, ahogyan a rajzok valósággá válnak.

Blahnikra nagy hatást gyakoroltak az édesanyja elképzelései, a díszes anyagválasztás és a finom vonalvezetés manapság is jellemző a tervező munkáira. A cipőtervező sosem tanult cipőkészítést, a legtöbb tudást gyárlátogatások során sajátította el. Sokat beszélgetett szakmunkásokkal, akik beavatták a kézművesség apró dolgaiba.

Eleinte férficipőket alkotott, ám úgy gondolta, hogy ebben nem tudja kibontakoztatni a kreativitását. A női lábbelik már nem szabtak határt a képzeletének. A népszerűsége a hetvenes években kezdett szárnyalni. Blahnik a platformos, nehéz lábbelik helyett finom, tűsarkú darabokat alkotott, melyek azonnal meghódították a hölgyeket. Ezzel megváltoztatta a korábban uralkodó irányzatokat, és visszahozta a nőies eleganciát.

Carrie Bradshaw és a kék magassarkú

Manolo Blahnik karrierje évtizedek óta szárnyal, elképesztően kreatív, mindig képes a megújulásra. Népszerűsége többek között a Szex és New Yorknak is köszönhető, hiszen Carrie Bradshaw számtalan alkalommal viselt Manolo cipőt az ikonikus sorozatban. Szintén Carrie tette híressé a márka legismertebb darabját, a Hangisi névre keresztelt tűsarkút. Sarah Jessica Parker egy kék színű magassarkút viselt az első film végén.

A kék cipőt azóta már sokan magukra öltötték, még a divatinfluenszer, Olivia Palermo is ezt viselte az esküvőjén. Az elmúlt évtizedekben Manolo Blahnik neve összeforrt a nőiességgel és a luxuseleganciával. Valódi popkulturális ikonná vált, mondhatni, mindenki ismeri a nevét. A Szex és New York mellett sok filmben, sorozatban említik a márkát, és még egy Beyoncé-dal szövegében is szerepel. A luxusmárka tavaly ünnepelte az ötvenéves fennállását, ennek alkalmából egy különleges kollekcióval örvendeztették meg a hölgyeket. A legnépszerűbb fazonokat aranyszínben alkották meg.

A Manolo cipők nem olcsók, az egyszerű darabok hatszáz dollárnál kezdődnek, ez nagyjából 180 ezer forint. A különlegesebb, kövekkel kirakott, díszes kreációkért ennél sokkal többet kell fizetni. A híres Hangisi magassarkút körülbelül 300 ezer forintért lehet megvásárolni.

 

Kiemelt kép: JP Yim / Getty Images. 

Képek a cikkben: Kirstin Sinclair, GP Images / Getty Images.

  • Megosztás:
hirdetés