A Kirrikin divatmárka kollekcióiban luxusalapanyagokon jelenik meg az ausztrál őslakosok művészete, ám mindezt még megfűszerezi az exkluzív dizájn, a fenntarthatóságra való törekvés, valamint egy nemes cél, amit a vállalkozás alapítója, Amanda Healy szívügyének tekint. Őt kérdeztük arról, miből áll a művészet és a divat szépségének egyesítése?

hirdetés

Amanda Healy egy bátor, vállalkozószellemű nő, aki a kitartásnak és az akaraterőnek sincs híján. Lenyűgöző a karriertörténete, amire ő valószínűleg nem karrierként, sokkal inkább küldetésként tekint. Büszke Wonnarua felmenőire, és sokat tesz azért, hogy az őslakosokat támogassa. Több mint 35 éves tapasztalattal rendelkezik a bányászatban, emellett 2014-ben megalapította a Kirrikin divatmárkát, amely társadalmi vállalkozásként hozzájárul az őslakos művészek támogatásához.

Amanda Healy, a Kirrikin divatmárka alapítója. Kép: Jenny Magee.

 

A Kirrikin kollekcióiban a kortárs ausztrál őslakos művészet a divattal találkozik, az alkotásokat digitális technológiával nyomtatják rá modern ruhadarabokra, gyönyörű kasmírsálakra és selyem nyakkendőkre. A hordható, viselhető művészeti alkotások magukba foglalják mindazt, amit az őslakos művészek megőriztek hagyományaikból és kultúrájukból, de arra is rámutatnak, milyen szoros kapcsolat fűzi őket a természethez, a szülőföldjükhöz. Így a divatmárka minden egyes darabja történetet mesél. Elképesztő színek és különleges mintázatok elevenednek meg a fenntartható szöveteken.

A Kirrikin már nemcsak Ausztráliában, hanem az Amerikai Egyesült Államokban és Európában is egyre népszerűbb. Szeptember 19-én Londonban, az Australia House-ban megrendezett First Nation Fashion Show keretén belül mutatta be kreációit a márka, október 25-én pedig a melbourne-i divathét kifutóján vonultatta fel modelljeit.

Amanda Healy a kulturális sokszínűség népszerűsítése céljából szeptemberben Budapestre látogatott, hogy megismerhesse a magyar divatvilágot. Többek között a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem és a WAMP Design Vásár képviselőivel beszélgetett, és ellátogatott a Romani Design stúdiójába, ahol a márka társalapítójával, Varga Erika művészeti menedzserrel és kurátorral folytatott tapasztalatcserét.

Interjú Amanda Healy-vel, a Kirrikin márka alapítójával

A divat egyfajta kommunikációs eszköz, amely lehetővé teszi a történetmesélést, a hangulatkeltést, a figyelem felkeltését, a kortárs művészet népszerűsítését vagy a kulturális hagyományok ápolását és megőrzését is. Hogyan látja ezt a Kirrikin alapítójaként? Mit képvisel a Kirrikin a divatban?

– 100%-ban egyetértek a divat széles körű hatásával, mindannyian nap mint nap érintkezünk vele, akár tetszik, akár nem! A ruházatnak megvan az az ereje, hogy megmutassa, ki vagy, miben hiszel, hogyan gondolkodsz a világról, amelyben élsz. Sajnos sok kormány nem adja meg azt a támogatást, amelyet megérdemel, pedig óriási hatással van gazdaságunkra és jólétünkre. A Kirrikin divatmárka népünk (Ausztrália őslakos népe) ősi történeteit képviseli, mindazt, hogyan kommunikálunk az országunkkal, hogyan kezeljük környezetünket, hogy bőséget biztosítsunk a jövő nemzedékeinek, és hogyan tartozunk az országhoz, ami nem tartozik hozzánk. Mi vagyunk a legrégebbi élő kultúra a földön, már több mint 60 ezer éve éltünk kontinensünkön békében és harmóniában akkoriban, amikor a britek gyarmatosítottak minket, alig több mint kétszáz évvel ezelőtt. Azóta is gyakran van részünk kirekesztésben, korlátozásokban, és szembesülnünk kell a megosztottsággal. Vissza kell foglalnunk a terünket, és ezt pozitív módon kell tennünk – nincs visszaút, így ennek egyik módja a divat.

 

Mi inspirálta a Kirrikin elindítására?

Az inspirált, hogy észrevettem, a kiskereskedelmi piacunkon nincs semmi, ami hitelesen képviselné az őslakosok autentikus termékeit, mindegyiket a tengerentúlon gyártották, és ezek közül sok olyan stílusban készült, ami csupán utánozza az ausztrál őslakosok művészetét. Azt szeretném, hogy a valódi embereinket lássák és hallják.

A Kirrikin szó az ausztrál őslakosok eredeti nyelvének része volt – ezt olvastam a márka honlapján –, ami azt jelenti, hogy „vasárnap legjobb ruhái”. A magyar néphagyomány szerint a legszebb vasárnapi ruha tiszta, templomba járó öltözék volt, a szegényebb réteg számára pedig általában az egyetlen ünneplő ruha. Hogyan képzeljük el az ausztrál őslakosok legjobb vasárnapi ruháit?

– Történelmi kontextusunkban ez a szó inkább a posszumbőrből készült ünnepi ruhákhoz igazodik, az eredeti wonnaruai nyelv részeként legalábbis ezt jelentette. Később csapódott hozzá a „vasárnap” legjobb ruhái” jelentés.

Hogyan támogatja a Kirrikin az őslakos művészeket?

– Társadalmi vállalkozás vagyunk, nyereségünk 80%-át a részt vevő művészek kapják, az összes árbevétel %-át fizetjük nekik. Segítjük az egyedülálló anyákat, akiknek támogatásra van szükségük étkezéshez, szálláshoz stb.

A Kirrikin talál rá a művészekre, vagy fordítva? Ugyanazzal a csapattal dolgozik a márka, vagy folyamatosan lehetőséget kínál más-más tehetséges művészek számára, hogy a szövetmintákon keresztül bemutassák alkotásaikat?

– Ennek többféle útja van, néhány művész az első nap óta dolgozik velem, mások újak, és hamarosan újabbak jönnek. Manapság a művészek keresnek meg engem, hogy csatlakozzanak a munkánkhoz, de ez nem mindig volt így. Keményen kellett dolgoznom, hogy a vállalkozás fedélzetére vigyem őket!

Korábban a bányászatban dolgozott, ami nagyon távol áll a divattól és a művészettől, ezért úgy gondolom, hogy rengeteg kihívással kellett szembenéznie, már csak azért is, mert ez egy társadalmi vállalkozás. Milyen kihívásokkal szembesült a Kirrikin elindítása során?

– Érdekes módon az a munka, amit a bányászatban a gyártás területén végzek, nagyon hasonló, mármint megtervezed, létrehozol egy mintát, kipróbálod és megnézed, hogy minden illeszkedik-e oda, ahova kell, majd beilleszted vagy elkészíted. Az egyetlen különbség az eszközökben és az anyagokban rejlik, amelyekkel dolgozunk. Ez végül is egy projektmenedzsment módszertan, ami átültethető! Csak a bányászat általában kevésbé szép és vonzó a végén.

Hogyan fejlődött a Kirrikin a kezdetek óta, és mi a jövőképe?

– Sokat fejlődtünk az évek során, és nemrégiben létrehoztunk egy estélyiruha-családot, amit imádok. Azt hiszem, még egy kicsit fogok játszani ezen a területen. A csillogó ruhák túlságosan gyönyörűek, emiatt nehéz tőlük elszakadni, visszatérni.

Melyek a Kirrikin által kínált legnépszerűbb termékek? És Önnek, Ms. Healy, vannak kedvencei?

– Minden kollekcióból vannak kedvenceim, és ez évről évre változik. Idén a Yonga ruhánkat szeretem, ez a kenguruk helyi neve Perthben, Nyugat-Ausztráliában, ahol most élek. A legtöbbet eladott termékeink azonban a sáljaink, főleg selyemsifonból készülnek, a világ minden táján árulják őket, népem történeteit mesélik el.

A Kirrikin nemcsak a divatot köti össze a művészettel, hanem a fenntarthatóságra is törekszik. Hogyan tudja biztosítani, hogy termékeit fenntarthatóan és etikusan állítsák elő?

– Rendszeresen járok Indiába, ahol a termékeink készülnek, néhányat Ausztráliában is készítünk, de ezeknek a holmiknak az itthoni gyártása jelenleg korlátozott, így többnyire külföldön gyártunk. Megbizonyosodtam róla, hogy nem alkalmaznak gyerekmunkát, jó béreket adnak, és jelenleg azon dolgozunk, hogy termékeinket nyomon követhessük. Nehéz megtalálni az átláthatóságot a gyártásban, de úgy gondolom, hogy a következő években ez könnyebb lesz, mivel kevésbé leszünk toleránsak az olcsó termékekkel szemben.

Mennyire időigényes a művészek alkotásaiból textilmintákat készíteni?

Maga a műalkotás általában a szeretetet és a gyógyulást jelentik művészeim számára, a gyarmatosítás brutális maradványai miatt gyakran tapasztaljuk, hogy a családok továbbviszik a múlt traumáit, így a művészet segít a gyógyulási folyamatban. Bár egyes műalkotásoknál tovább tart, míg szövetminta készül belőlük, de a végeredményt látva mindenképpen megéri rászánni az időt.

Hogyan lehet egyensúlyt teremteni a Kirrikin üzleti oldala és társadalmi küldetése között?

– Ez állandó kihívás, hogy megtaláld a helyes utat, és biztosan azon is maradj, bár hiszek abban, hogy ha a szíved igaz, akkor rátalálsz arra az útra, ami elvezet a céljaid eléréséhez.

Mit tanácsolna annak, aki szociális vállalkozást szeretne indítani?

– Azt mondanám, hogy kérlek, tedd meg! Minél több változást tudunk végrehajtani a világban, annál jobb, sokkal fontosabb, hogy az emberekről és a bolygónkról gondoskodjunk, mint a profitunkról!

Kiemelt képek: Jenny Magee/First Nation Fashion Show/Krirrikin.

Képgaléria képei: Jenny Magee/Krirrikin.

Köszönet a szervezésért: Australian Embassy and Permanent Mission to the United Nations, Vienna.

  • Megosztás:
hirdetés