Sokakat megdöbbentett és felháborított az a tény, hogy a Saint Laurent 2021-ben valódi szőrmebundával hozakodik elő, ahogyan az is, hogy Kate Moss az ominózus darabot viseli magán a divatház tavaszi kampányában. Az új kollekcióban egyébként műszőrmék is felbukkannak, így senki nem érti, miért pont ez a kreáció szerepel a reklámban. A modell öltözködésében a kilencvenes évek óta meghatározó szerepet játszik a szőrme – a mű és az eredeti egyaránt.

hirdetés

Álszent dolog lenne azt állítani, hogy a divat végleg leszámolt a valódi szőrme és bőr alapanyagokkal, de tényleg érzékelhető a pozitív változás, hiszen tavaly már a műbőr állt a retró trendek középpontjában. A minőségfejlődés éppúgy érezhető a műszőrmék és bőrutánzatok terén, tehát már nem lehet azt kijelenteni, hogy a szőrmeutánzatok az olcsó kategóriát, míg a valódi prémek és bőrök a luxust szimbolizálják.

A lélegző textilbőr például az ökotextilek legújabb generációja, ami megtévesztően utánozza a bőrfelület textúráját és tapintását, ráadásul vízlepergető hatású, mégis kényelmesen puha. Előszeretettel használják kanapékhoz, de a cipőmárkák is nagyon rákaptak, mert a minőségi változatai edzettebbek, mint az eredeti bőr, jobban bírják a strapát, kopásállóbbak, és könnyen tisztíthatóak.

A műbőr tehát már nem feltétlenül jelent egyet a fullasztó, merev anyagokkal, amelyeket kellemetlen viselni, ahogyan a szőrmeutánzatok sem ordítanak messziről, és gyakran tartósabbak is a valódi bundáknál.

Kate Moss és a szőrme esete: a Saint Laurent kampánya felháborodást keltett

A Saint Laurent kreatív igazgatója, Anthony Vaccarello a sokoldalú darabokra igyekezett kiélezni a tavaszi kollekciót. Egyszerű, kényelmesebb ruhák ötletével rukkolt elő a tervező, amelyek többféle stílusban variálhatóak, és a vintage divatjegyeket is magukon hordozzák. A nosztalgikus hangulatot a különféle divatkorszakok elegyítésével teremtette meg a belga dizájner, így a 2021-es előzetes, és tavaszi gyűjteményben egyaránt felbukkannak a hatvanas, illetve kilencvenes évekre jellemző anyaghasználatok és szabásvonalak.

 

A blézerek és kosztümök esetében szintén a komfortosság dominál, ezért az egyszerűsített vonalak puha kelmékkel találkoznak. Számos fazon jelenik meg az új gyűjteményben, ami kombinéra, pongyolára, vagy babydollra emlékezteti az embert, és ez nem véletlen.

A divatház ajánlásával ezek a ruhadarabok nem csak otthon viselhetőek, hanem farmerral, elegáns nadrággal vagy ruhával kombinálva éppúgy kihasználhatóak. Kár, hogy az előzetes kollekcióba egy igazi rókabunda is bekerült, mert az otthoni környezetből az utcai divatba ültethető neglizsék, valamint az utcai szettekből az elegáns stílusba átemelhető selyemcuccok igazán jó ötletnek bizonyultak.

Kate Moss már hosszú évek óta büszkén népszerűsíti a YSL kollekcióit. 2018-ban mindenki odáig volt, amikor a luxusmárka kedvéért szuperdögös képek készültek róla a tengerparton. Az idei tavaszi kampány már nem kapott ekkora pozitív visszhangot, sőt, az interneten sokan nemtetszésüket fejezték ki azzal kapcsolatban, hogy a híres modell valódi szőrmebundát visel az egyik reklámfotón.

A szupermodell az Instagramon is kiposztolta a fotót, ahol több hozzászólótól megkapta, hogy nem kellene igazi szőrmét népszerűsítenie. Sokan úgy vélik, ő már igazán megválogathatja, hogy mit vállal el, és mit nem.

A Saint Laurent tavaszi kampányára az amerikai állatvédő szervezet, a PETA is felkapta a fejét, és a Twitteren fejezte ki ellenérzését a bundával, illetve annak reklámozásával kapcsolatban. Egy elgondolkodtató kérdést tettek fel: Kate Moss és a YSL miért dicsőíti az állatszőrmét 2021-ben?

Tény, hogy a rókabundára nincs ésszerű magyarázat, hiszen elképesztően jó utánzatok készülnek manapság, viszont számos más divatház repertoárjában megtalálhatóak még az eredeti bőrből készült kiegészítők és kabátok.

Nem a Saint Laurent az egyetlen márka, amelynél a műszőrme mellett sajnos a valódi prém, vagy irha is megjelenik a kínálatban, luxusberkekben pedig a báránybőr szintúgy kedvelt alapanyag. Ám gyakran a szőrme- és bőrmentes ruhadarabok előállítása is veszélyezteti a környezetet, a szennyezés pedig emberre, állatra, növényre egyaránt károsan hat.

 

A járványhelyzetre való tekintettel a francia divatház egy kisfilmben mutatta be tavaszi kollekcióját, amelyben sivatagi dűnéken vonulnak át a modellek.

Kate Moss a kampány arcaként jelenik meg, ám múzsának is nevezhetjük, hiszen a kilencvenes évek hangulatában készült darabokat nagyrészt ő inspirálta, így abszolút egybevágnak a stílusával. A modell gyakran viselt akkoriban kombinészerű ruhákat, bundákat, tollakkal díszített kreációkat, vagy farmernadrággal kombinált, fehérneműre hajazó felsőket, blézerrel kiegészítve.

Kiemelt kép: Bertrand Rindoff Petroff/Getty Images.

Képgaléria képei: Juergen Teller/Yves Saint Laurent.

  • Megosztás:
hirdetés