A sztárok a vörös szőnyegen mindig a legjobb formájukat hozzák, és az összhanghoz természetesen szükség van a mutatós kiegészítőkre. A cipő a grandiózus ruhák alatt nem mindig látszik, ezért a retikül kap kiemelt szerepet. Jól tudta ezt Judith Leiber is, akinek elképesztően különleges alkalmi táskái még ma is felbukkannak a vörös szőnyeges eseményeken.
Judith Leiber Pető Judit néven született 1921-ben Budapesten. A tanulmányait Londonban folytatta, érdekelte a vegyészet és a kozmetika. Miután hazatért, a családi kapcsolatoknak köszönhetően egy kézműves cégnél helyezkedett el, ahol megtanulta a bőr megmunkálásának és a táskakészítésnek az alapjait. Judith volt az első nő, aki csatlakozott a budapesti táskakészítők céhéhez.
Judith Leiber édesapja svájci papírokat szerzett a családtagoknak, így viszonylag nyugodt körülmények között vészelték át a II. világháborút. Egy gettóban élt, majd a felszabadítást követően férjhez ment. A férjével, Gerson Leiberrel 1947-ben költöztek New Yorkba.
Judith Leiber és a férje.
Judith Leiber díszes retiküljeivel megváltoztatta a divatot
A magyar táskatervező éveken keresztül dolgozott különféle cégeknek, majd 1963-ban megalapította a saját márkáját. Leiber már a kezdetektől fogva díszes, csillogó retikülöket kreált a hölgyeknek. A minaudière névre keresztelt táskafazon jellemzően egészen aprócska, ezért alkalmi viseletnek számít, hiszen egy ilyen kreációban csak a legszükségesebb holmik férnek el.
Judith Leiber már a kezdetekkor is szívesen díszítette Swarovski kristályokkal a retikülöket, amelyeket arannyal vagy ezüsttel vont be. A hagyományos kialakítások mellett egyre több különleges forma jelent meg a kínálatában. Manapság már kapható görögdinnye-, rózsa-, tökhintó-, hattyú- és poháralakú kiegészítő is.
Judith Leiber retiküljei átlagosan másfél millió forintért vásárolhatóak meg.
A magyar tervező darabjait még ma is kiváltság viselni
A táskákat exkluzív butikokban kezdték el értékesíteni, és az anyagköltség miatt kifejezetten borsos volt az áruk. Hamar státuszszimbólummá váltak, hiszen az egyszerűbb darabok ára is fél millió forint körül mozog. Ez a tény nem vetette vissza az ékszernek is beillő táskafazonok népszerűségét, sőt! Az elmúlt években olyan hírességek viselték a kreációkat, mint Katy Perry, Blake Lively, Zendaya vagy Beyoncé.
Leiber táskáinak köszönhetően hatalmas népszerűségre tett szert, a divatszakma rendszeresen elismerte kivételes tehetségét. Több múzeumban is kiállították a retiküljeit, többek között a Victoria and Albert Museumban tekinthetőek meg. A különleges formájú kiegészítők az aukciókon egyaránt felbukkannak, a ritkább darabok az eredeti ár többszöröséért szoktak elkelni.
Judith Leiber 97 éves korában, 2018-ban hunyt el New Yorkban. Az általa alapított márka azóta is virágzik, a divatimádók pedig tovább éltetik a magyar tervező kreatív hagyatékát.
Alkotásai kiemelkednek a többi közül, hiszen az általa megálmodott különleges formákat, mintákat ezer közül is fel lehet ismerni. A csillogó Swarkovski kristályokkal új szintre emelte a vörös szőnyeges megjelenést. Judith Leiber egyedi látásmódjával elérte, hogy a táska egy praktikus kiegészítőből az öltözék ékévé, vagy ha úgy tetszik, ékszerévé váljon.
Rendkívül kreatív volt, nem ismert akadályokat, és szinte nincs olyan forma, amit ne jelenített volna meg a kollekcióiban. Repertoárjában fellelhetők állatok, ételek, hétköznapi tárgyak – például gigantikus telefon – de a mesék világából is szívesen emelt át motívumokat a valóságba, így még a kastélyalakú táskát is divatba hozta. A retikülök kidolgozása elképesztően aprólékos, és sokkal inkább műtárgynak tűnnek, semmint egy szimpla alkalmi kiegészítőnek. Érthető módon az értékük sem mindennapi: a hagyományos, kristállyal díszített fazonok fél millió forint körül mozognak, a formatáskák ára pedig több millió forint is lehet.
Kiemelt kép: Valerie Macon / Getty Images.
Képek a cikkben: Amy Sussman / Getty Images, judithleiber.com.