Nem újdonság, hogy a nagy márkák termékeit lemásolják. Ám az utóbbi években a hamis táskák gyártása már szinte külön iparággá nőtte ki magát, és elképesztő bevételre tesznek szert a tervezői darabokat sokszorosító szervezetek.
Talán még sokan emlékszünk a gagyi, hamisítvány Adidas zoknikra, amelyeken eggyel több csík volt, vagy a Nike edzőcipőre, amin fordítva volt a pipa. Bár az ár általában kedvező volt, a minőséggel kapcsolatos problémák mindig felvetődtek. A rosszul kivitelezett utánzatok lassan kikoptak a köztudatból, és átadták a helyüket a profin előállított replikáknak.
A replikák egy fokkal magasabb szinten helyezkednek el a hamisított termékek skáláján. Míg a rosszul kivitelezett táskák, ruhák esetében előfordul, hogy a dizájn csak nyomokban tartalmazza az eredeti termék kialakítását, addig a replikák szinte megszólalásig hasonlítanak a tervezői kreációkra. Mondhatni, tökéletes hamisítványok, és a rutintalan vásárlókat könnyedén megtévesztik.
A hamisítvány még sohasem volt ennyire népszerű
Manapság a hamis táskák piaca szinte virágzik, és egyre több helyen találkozhatunk a kamu cuccokkal. A tengerparton számos árus kereskedik különféle replikákkal, ám az aluljárókban is szép számmal találkozhatunk Louis Vuitton- és Chanel-retikülökkel. Az utóbbi időben pedig már az internetet is ellepték a koppintások, és a fiatalok körében egész kultusz épült köréjük. Bár az olcsón megvásárolt luxustáska elsőre ártalmatlan csekélységnek tűnhet, a valóságban ez mégsem ennyire egyszerű.
A hamisított táskák nagy részét a tengerpartokon, illetve az üdülővárosokban értékesítik.
Gyermekmunka és kizsákmányolás
A replika táskákat sokszor gyermekmunkások készítik rossz körülmények között. A kizsákmányolásnak ezt a formáját a legtöbb országban büntetik, bizonyos területeken mégis virágzik a gyermekmunka. Az ENSZ Kábítószer-ellenőrzési és Bűnmegelőzési Hivatalának jelentéséből kiderült, hogy sokszor a táskákat előállító gyárak, valamint a kereskedők kapcsolatban állnak drog- és fegyvercsempészekkel. Így nagy eséllyel az olcsón megvásárolt kiegészítővel a szervezett bűnözést támogatják a kuncsaftok.
Az átlagos vásárló legtöbbször nem egy bűnbandától veszi meg a terméket, a pénz mégis ezeknél a szervezeteknél landol. A BBC egy korábbi cikke szerint, Nagy-Britanniában évente átlagosan három millió ember vásárol hamis táskát, így elég magas összegről beszélhetünk. Az emberek zöme örül, ha olcsón kaparinthat meg egy utánzatot, de nem is sejti, mi áll a koppintás hátterében.
Olcsó és silány kinézet
A hamisítványok több kategóriába sorolhatóak: vannak az egészen olcsók, amelyek rosszabb színvonallal rendelkeznek, illetve a replikák. Bár az igényesebben legyártott termék tovább bírja, mégsem veheti fel a versenyt az eredeti kreációval, vagy egy jó minőségű bőrtáskával. A nívó legtöbbször már a kinézeten is meglátszik, és az olcsón vásárolt kiegészítő igazán ócska hatást kelt. A másolatokat könnyű kiszúrni, és könnyedén nevetségessé tehetik az egész összeállítást.
Bár kevés pénzből is lehet stílusosan és csinosan öltözködni, sajnos az efféle darabok nem az olcsó, de sikkes kategóriába sorolhatók. Akkor már jobb, ha nem hajaz designer holmira a jutányos áron vásárolt darab, és nincs rajta hamis márkajelzés, vagyis nem akar olyannak tűnni, mintha…
A Hermès retikülje Jane Birkin nevét viseli, manapság közel 3 millió forintba kerül a híres darab.
A hamisítványnak nincs értéke
A dijáznertáskák valódi státuszszimbólumnak számítanak, nem véletlenül. Az elmúlt évtizedekben a tervezői darabok értéke folyamatosan emelkedett, így például a Hermès ikonikus Birkin névre keresztelt retiküljéért nagyjából 3 millió forintot kell fizetnie annak, aki meg akarja kaparintani. A boros árért természetesen valódi, kézzel készített csodát kap a vásárló, amelyet később akár ugyanennyiért tovább is adhat. Sőt, az sem ritka, hogy egy vintage Chanel táskáért jóval több pénzt elkérnek, mint egy Virginie Viard által tervezett kiegészítőért.
A nagy divatházak által kreált táskák tehát az évek alatt szinte alig veszítenek az értékükből, ami nem mondható el az olcsón megvásárolt retikülökről. A hamisítványoktól szinte lehetetlen megválni, ha pedig mégis az eladás mellett döntene a tulajdonos, akkor pár ezer forintért tudna túladni a több tízezerért vásárolt replikán.
Gazdasági károk a vállalat számára
Elsőre úgy tűnhet, hogy a strandon olcsón megvásárolt Louis Vuitton-táska nem fogja csődbe vinni a márkát tulajdonló LVMH csoportot, a hamisítványok mégis súlyos gazdasági károkat okozhatnak. A replikák piaca virágzik, és egyre többen döntenek a másolat mellett. Bizonyos fazonokat olyan nagy számban kreálnak újra, hogy sokan butaságnak érzik több pénzért megvásárolni az eredeti darabokat, ezért már eleve elzárkóznak az igazi márkajelzésű kollekcióktól.
Hosszabb távon a cégek súlyos gazdasági károkat szenvedhetnek, amelyek leépítésekhez vezethetnek, miközben a hamisítványok iránt megnövekedett kereslet hatására egyre több kizsákmányoló munkahely jön létre.
A Louis Vuitton Speedy fantázianévre keresztelt darabja az egyik legtöbbet hamisított retikül.
Szellemi tulajdon védelme
A tervezők sokszor napokig, hetekig tartó fáradtságos munkával alkotják meg az egyes kreációkat, amelyekbe beleadják a kreativitásukat, idejüket és pénzüket. Sok kiegészítőnek különleges története van, és kötődik egy adott életérzéshez vagy személyhez. A tervek a szellemi tulajdon védelme alatt állnak, így aki ezeket lemásolja, tulajdonképpen lopást követ el. A vásárlók pedig egyértelműen támogatják ezt a folyamatot.
Ebben az esetben egyébként felvetődik a fast fashion gyártók felelőssége is, hiszen gyakran láthatjuk viszont a legnagyobb márkák termékeit a népszerű butikok polcain.
Hogyan ismerhetem fel a hamis táskát?
Sok esetben még a vásárló sem tudja, hogy a piacon kinézett táska bizony hamisítvány. Az ár elég magas, és a megtévesztő árusok gyakran állítják, hogy a termék eredeti.
A legfontosabb, hogy az alacsony árnak sohasem szabad bedőlni. Az akció sem állja meg a helyét, mivel ilyen mértékben nem szoktak csökkenni a tervezői darabok árai. A nagy márkák nem árusítják a termékeiket kétes helyeken, ezért, ha dizájnertáskát szeretnél, a hivatalos márkaboltokat vagy a weboldalakat keresd fel.
Az interneten számos útmutatót találsz, amelyek segítenek megállapítani az egyes modellek eredetiségét. Ilyen esetekben fontos a sorozatszám, az eredetiségbizonyítvány, a logó, vagy a varrás száma. Bár elsőre bonyolultnak tűnhet, mégis percek alatt fény derülhet a turpisságra.
A Chanel divatház által tervezett kiegészítőket is előszeretettel másolják.
Ezt válaszd az olcsó hamisítvány helyett
Manapság a különféle profillal rendelkező cégek egyre több időt és erőforrást szánnak a hamisítványt elkészítő gyárak bezáratására. A Louis Vuitton például az élen jár a replikák elleni harcban, ám az internetes kereskedelem növekedése megnehezíti a piac felszámolását. Magyarországon büntetik a hamis termékekkel való kereskedést, tavaly ősszel a Nemzeti Adó- és Vámhivatal másfél milliárd forint értékű hamis ruhát és kiegészítőt foglalt le.
A dijáznertermékek drágák, így nem meglepő, hogy sokan választják a replikákat. A borsosabb árú kiegészítőkre akár éveket is kell spórolni, és a várólistákról még nem is beszéltünk. Egyes fazonokhoz szinte lehetetlen hozzájutni, ezért a türelmetlen vásárlók könnyedén elcsábulnak a tizedáron beszerezhető táska láttán, hiszen ez csak egy retikül.
A könnyelmű vásárlást mégsem javasoljuk, hiszen a replikák rendkívül alacsony minőségűek, könnyedén selejtessé válhatnak, és még azt a pár tízezer forintot is sajnálni fogjuk, amit elköltöttünk.
A hamis táskák helyett inkább a minőségibb, kézműves darabokat keresd, amelyek bőrből készülnek, így jóval tartósabbak. Bár a csillogó márkajelzés hiányzik róluk, mégis jobb befeketítésnek minősülnek. Az időtálló fazonokat garantáltan ki fogod tudni használni, és a csinos retikülöd még évek múlva is hibátlan állapotban lesz. Számos kisvállalkozással találkozhatsz hazánkban is, és a vásárlásoddal hozzájárulsz a fejlődésükhöz.
Ha mégis dijáznertáskára vágysz, akkor érdemes a Farfetch és a Luisaviaroma oldalain nézelődni, mivel bizonyos kifutó fazonokat olcsóbban is megkaparinthatsz. Az outletekbe is ellátogathatsz, Parndorfban számos nagy márka üzletét megtalálhatod, így töredékáron csaphatsz le a Burberry vagy a Gucci retiküljeire.
Kiemelt kép: Getty Images.
Képek a cikkben: Manuel Medir / Getty Images, Hermès, Louis Vuitton, Chanel.