Sadie Sink márkanagykövetként is sokat tesz azért, hogy felhívja a figyelmet a környezetszennyezés hatásaira, most a fenntartható divat szükségességét erősíti meg a Prada kampányfilmjében.

hirdetés

A divatipar évről évre egyre nagyobb mértékben járul hozzá a környezetszennyezéshez, különösen a műanyagalapú anyagok előállításával és hulladékká válásával. Az óceánokba kerülő mikroműanyagok és műanyag hulladékok súlyos veszélyt jelentenek az élővilágra, beleértve a cetcápákat és számos más tengeri fajt.

A Prada új Re-Nylon kampánya erre a problémára hívja fel a figyelmet, és megoldást is kínál, illetve más divatházaknak is inspirációt nyújt az újrahasznosított anyagokból készült divatkollekcióval. A fenntartható divat fontosságát kiemelő kezdeményezés egyik arca a környezetvédelem iránt elkötelezett Sadie Sink, aki márkanagykövetként segíti az üzenet eljuttatását a szélesebb közönséghez.

A fenntartható divat valóban égető ügy: a bolygónk élete forog kockán

A műszálas ruházat és kiegészítők gyártása nemcsak jelentős víz- és energiafelhasználással jár, hanem a folyamat által keletkező hulladék is hosszú időn át szennyezi a környezetet. A fast fashion térnyerése miatt hatalmas mennyiségű textilhulladék keletkezik, amelynek jelentős része műanyagalapú. Ráadásul a mosások során ezekből az anyagokból mikroműanyagok szabadulnak fel, amelyek a csatornarendszeren keresztül a természetes vizekbe jutnak, súlyosan károsítva a tengeri élővilágot.

A Prada Re-Nylon kollekciója egy innovatív megoldást kínál: az egyik leggyakrabban használt műanyag, a nylon újrahasznosításával készültek a ruhagyűjtemény darabjai. Noha nem old meg minden problémát az, ha a nylon visszakerül a divatkörforgásba, de tény, hogy az újrahasznosításával csökken a hulladék keletkezésének mennyisége.

Amíg a műszálas anyagok rotálva vannak a divatban, nem a szemétben landolnak, hiszen a felhasználatlan ruhák többnyire szemétégetőben végzik, ám a műanyagalapú holmik elégetése sem túl környezetbarát vagy gazdaságos megoldás. Amennyiben újra és újra felhasználásra kerülnek, nem kell újabb műszálas anyagokat legyártani egy-egy kollekcióért, és kevesebb műszálas divatcikk kerül a szemétbe.

 

Már egy ilyen apró lépés is rengeteg előnnyel jár a környezeti károk megelőzésében, hiszen az újrahasznosított anyagok alkalmazása nagyban csökkentheti a műanyag előállítást, kevesebb nyersanyagot kell felhasználni, és valamelyest még a szemétfelhalmozást, pazarlást is visszafogja. Ez egy fontos lépés a fenntarthatóbb divat felé, amely egyre több márkánál központi témává válik.

Sadie Sink, a tökéletes nagykövet

A Prada új kampányához olyan nagyköveteket választott, akik valóban elkötelezettek a fenntarthatóság ügye mellett. Sadie Sink, aki a Stranger Things-sorozattal vált világhírűvé, tökéletesen hiteles arc a kampányhoz.

Sadie nemcsak színészként és divatikonként, hanem környezetvédőként is aktívan tevékenykedik.

A divatipar felelőssége

A Prada kezdeményezése mellett egyre több luxus- és streetwear márka törekszik arra, hogy fenntarthatóbb alternatívákat kínáljon a divatkedvelők számára. Stella McCartney például már évtizedek óta úttörője a fenntartható divatnak. Az egyik első tervező volt, aki felhívta a figyelmet a divatipar környezeti hatásaira. Minden kollekciójában elutasítja az állati eredetű anyagokat, és folyamatosan olyan technológiák fejlesztésén dolgozik csapatával, amelyek csökkenthetik a környezeti terhelést.

Hasonló utat jár be a Patagonia, amely a fenntartható outdoor ruházat egyik vezető márkája, vagy a Veja cipőmárka, amely szintén példamutató a fenntarthatóság terén, hiszen a cipők előállítása során organikus és újrahasznosított anyagokat használnak, miközben biztosítják a méltányos munkakörülményeket is.

Az Eileen Fisher is kiemelkedik a fenntartható divat világában, mivel elkötelezett a textilhulladék csökkentése és az etikus gyártási folyamatok iránt. Programja révén a régi ruhákat visszagyűjti és új darabokat készít belőlük, ezzel csökkentve a pazarlást.

Bár a Re-Nylon kollekció önmagában sajnos nagyon kevés ahhoz, hogy megoldja a műanyagszennyezés égető problémáját, fontos lépés abba az irányba, hogy a divatipar csökkentse ökológiai lábnyomát. Az ilyen kezdeményezések ráirányítják a figyelmet arra, hogy a divat nem csupán esztétikumról és trendekről szól, hanem komoly felelősséggel is tartozik a bolygónk jövője iránt.

Kiemelt kép: Axelle/Bauer-Griffin/FilmMagic/Getty Images.

  • Megosztás:
hirdetés