Az Estée Lauder név szinte mindenkinek ismerősen cseng, hiszen az egyik legnagyobb kozmetikai márka, amelynek termékeit nők millió használják mindennap. Ám, ami ettől is érdekesebb az a brand megalkotója és névadója, aki szinte a semmiből építette fel a céget, ami az évek alatt valóságos szépségbirodalommá vált.
Estée Lauder azon kevesek közé tartozik, akik nőként tudtak karriert építeni a 20. században. Valóságos üzletasszony volt, aki minden területen bizonyította a rátermettségét, és hasonló megbecsülésben részesült, mint a divat francia nagyasszonya, Coco Chanel. Jó minőségű kozmetikumainak és a vevőközpontú szemléletnek köszönhetően hamar ismertségre tette szert, és minden társasági hölgy az ő kencéit kezdte el használni.
Bár kevesen tudják, de Estée anyai ágon erősen kötődik hazánkhoz, hiszen nagyszülei Sátoraljaújhelyről származnak. Édesanyja, Rose 1897-ben emigrált az Egyesült Államokba, majd itt született meg 1906-ban Estée. Születésekor a Josephine Esther nevet kapta, amelyet később Estee-ként kezdtek el becézni. Férjével, Joseph Lauterrel – később Lauder – 1930-ban házasodott össze, majd kilenc évvel később külön is váltak. 1942-ben mégis úgy döntöttek, hogy együtt folytatják, így ismét összeházasodtak, és onnantól elválaszthatatlanok voltak.
Estée termékeit imádták a nők, így hamar bekerült a legfelsőbb körökbe is.
Egy ígéretes karrier kezdete
Estée már gyerekként is rajongott a szépségápolásért, és gyakran figyelte, ahogy édesanyja mindenféle gazdag krémeket visz fel az arcára és a kezeire. Rose úgy vélte, hogy a tökéletes kacsó többet mond egy nőről, mint a pedigré. Számos szépségtrükköt lesett el édesanyjától, például, hogy rendszeresen tojásfehérjével szépítette bőrét. Ez olyannyira megfogta Estée-t, hogy az egyik arckrémének is ez lett az alapja.
Férjével 1946-ban alapították családi vállalkozásként az Estée Laudert, és főként a családi receptúrákból álló termékeket értékesítették. Estée nemcsak a kencék megalkotásához, hanem azok értékesítéséhez is remekül értett. Rendszeresen járta a fodrászszalonokat, szállodákat, ahol az ott várakozó nőknek rögtönzött bemutatókat tartott. Ám ez nem jelenti azt, hogy mindent rásózott volna a vásárlókra. Állítása szerint sohasem szeretett volna eladni olyan terméket valakinek, amire nincs szüksége. Akkora sikere volt, hogy két évvel később már saját részleget nyitott a Saksban.
Férjével, Joseph Lauderrel a magánéletben és a munkában is társak voltak.
Estée Lauder forradalmasította a szépségápolást
A valódi áttörés 1953-ban történt, amikor megalkotott egy jázmin, rózsa és pacsuli illatú fürdőolajat. Korábban a nők számára a parfüm kiváltság volt, amelyet általában férfiak vásároltak nekik, ám Estée a kellemes illateleggyel megfogta a női vásárlókat, így már magunkat is megvehették a kölniként egyaránt funkcionáló olajat. Ezzel a magyar származású üzletasszony betört a parfümök világába. Három évvel később jelentkezett az első luxustermékkel, ami a Ru-Nutriv nevet viselte. Az arcápoló krém ára 115 dollár volt, ami mai árfolyamon nagyjából 1000 dollárnak felel meg. Estée nem tartotta provokatívnak az árat, úgy gondolta, hogy a szakértelmet és a tudást meg kell fizetni.
A szérum szintén az Estée Lauder nevéhez köthető, hiszen 1982-ben alkotta meg a márka azt a közkedvelt formulát, amely valamilyen formában a legtöbb nő polcán ott sorakozik. A Night Repair volt az első ilyen kence, mivel Estée felismerte, hogy éjszaka a bőr sokkal könnyebben regenerálódik, így az értékes hatóanyagok mélyebbre tudnak hatolni. A termék elegáns külsőt kapott, hiszen a már jól ismert barna üvegcsébe töltötték bele, amit ekkor alkalmaztak először.
Népszerűség a tengerentúlon
Estée mindig is úgy gondolta, hogy az öreg kontinensen a nők nagyon igényesek, főleg, ha a bőrükről van szó. A hatvanas évek elején nyitotta meg az első üzletét Londonban, amit nem sokkal később a Galeries Lafayette-ben található butik követett. Mindig is nagyon ügyelt a megfelelő reklámra, így a párizsi bolt megnyitóján parfümöt öntött a padlóra, hogy az illattal csalogassa be a vásárlóit.
Estée mindig nagyon figyelt a megjelenésére, ami az öltözködésében is megmutatkozott.
Estée öröksége
Az Estée Lauder családi vállalkozásként indult, és a gyermekei, unokái továbbra is aktívan részt vesznek a cégben. A szépségbirodalom létrehozója 2004-ben hunyt el, de öröksége tovább él. Azóta már részvénytársaságként működik, és olyan nagy márkák tulajdonosa, mint a MAC, Jo Malone vagy az általuk létrehozott Clinique. Az Estée Lauder önmagában is megállja a helyét, nagyjából 150 országban van jelen.
Estée Lauder maradandót alkotott a szépségápolás terén, és a tevékenysége már az 1940-es években évtizedekre meghatározta az egész szépségipart. A termékeinek köszönhetően egy teljesen új korszak köszöntött be a bőrápolás terén.
Szerinte az ideális arcápolási rutin nem tart tovább pár percnél, és csupán néhány jól működő kencére van hozzá szükség. Hihetetlen történetének a szépsége, hogy szenvedélyéből és kitartásából hozott létre egy komplett kozmetikai birodalmat, ami onnan indult, hogy hobbiból elkezdett kísérletezgetni az alapanyagok összekutyulgatásával.
Kiemelt kép: Ray Fisher / Getty Images.
Képek a cikkben: Evening Standard, Rob Kinmonth, Cynthia Johnson / Getty Images.