A manökenekről kialakult kép hatvan-hetven évvel ezelőtt nagyon más volt, mint manapság. Bár csodálták a különleges adottságokkal megáldott fiatal lányokat, tündöklésük legtöbbször nem tartott sokáig. Dovima valódi szupersztárrá nőtte ki magát, és kora legsikeresebb modellévé vált, pedig a testarányai alapján nem igazán azonosulhattak vele az átlagos testfelépítésű és alkatú nők. Elképesztően karcsú, hosszú nyakkal, és nyúlánk végtagokkal rendelkezett.

hirdetés

A legendás modell, a Dorothy Virginia Margaret Juba néven született 1927-ben, New Yorkban. Ő volt az első manöken, aki csak egy nevet használt a nyilvánosság előtt. A Dovima egy mozaikszó, amely a keresztnevei első betűiből tevődik össze. A negyvenes évek végén fedezte fel a Vogue egyik munkatársa az utcán, és másnap már Irving Penn fotózta. A korszakot meghatározó szájtartása ezen a napon született meg: Penn kérte, hogy mosolyogjon, mire Dovima csak dacosan összezárta az ajkait.

A legendás szupermodell üstökösként ragyogott

Akkora sikere volt, hogy pár éven belül a kor legtehetségesebb divatfotósaival dolgozhatott együtt, és számtalan alkalommal jelentek meg a képei a Vogue vagy a Harper’s Bazaar fényes oldalain. Közeli barátja volt Richard Avedon, aki az ikonikusnak számító Dovima elefántokkal című felvételt készítette. A manöken fekete estélyi ruhát viselt, amelyet a feltörekvő dizájner, Yves Saint Laurent tervezett a Dior számára.

Dovima eredetileg két estélyi ruhát is viselt, a feketén kívül egy fehér darabbal is elkészítették a felvételt. Ám rejtélyes módon ez utóbbi negatívjai eltűntek, így a sötét árnyalatú kreáció maradt fenn a köztudatban. A manöken négy elefánttal pózolt, ami még a láncok ellenére is embert próbáló feladat volt. Elsőként 1955-ben, az amerikai Harper’s Bazaarban jelent meg az alkotás, az anyag a Dior új kollekcióját mutatta be. A képet a 20. század legnagyszerűbb divatfotójaként tartják számon.

Dovima többször is dolgozott a Diornak és a Balenciaganak, az ötvenes években ő volt legjobban fizetett manöken. Az átlag modellek csupán huszonöt dollárt kerestek egy óra alatt, míg ő hatvan dollárt kapott egy munkaóráért. Hamar rá is ragadt „a lány, aki percenként keres egy dollárt” becenév. Ám hiába a siker, a hatvanas évek megváltozott szépségideáljával már nem tudta felvenni a versenyt. Félt, hogy a fotósok hanyagolni fogják, így maga döntött a visszavonulás mellett.

Eleinte filmszerepekkel próbálkozott betörni a moziiparba, ám ezek az alkotások nem hozták meg számára a sikert. Idővel visszaköltözött a szüleihez, majd a nyolcvanas években hostessként dolgozott egy pizzériában. Dovima 1990-ben hunyt el májrákban, 64 éves volt.

Richard Avedon szerint Dovima korának legelegánsabb, legeredetibb szépsége volt. A róla készült felvételeken az elérhetetlen nőt testesítette meg, ő volt a jégkirálynő, aki mindenki felett áll. Karcsú alakjával, hosszú nyakával és karakteres arcvonásaival az arisztokratikus eleganciát szimbolizálta.

Bár a legendás manöken csillaga csak kevés ideig tündökölt, mégis igazi jelenségnek számít még napjainkban is. A róla készült különleges felvételeket máig divattörténeti műremekeknek tartják.

 

Kiemelt kép: Tony Vaccaro / Getty Images.

Képek a cikkben: Tony Vaccaro, Brownie Harris, Hulton Archive, Bettmann / Getty Images. 

  • Megosztás:
hirdetés