Bár a digitális influenszer egyelőre nem az ember helyettesítésére szolgál, sokkal inkább egy kreatív, művészi alkotás szerepét tölti be a divatban, azért elgondolkodtató jövőképet vázol elénk.
A divatipar elképesztő változáson ment keresztül az elmúlt években, hiszen a virtuális világ folyamatos fejlődése átírta a korábbi beidegződéseket. Az online élettér lehetővé tette, hogy modellek helyett influenszerek népszerűsítsék a kollekciókat, de ma már egyáltalán nem muszáj valóságos személynek, vagy hús-vér embernek lennie egy sok követőt bevonzó divatikonnak.
A divatcégek hamar felmérték a különbséget, hiszen a modellek csupán néhány pillanat erejéig bújnak bele egy idealizált szerepbe, amíg egy-egy fotózáson megörökítik rajtuk a ruhákat.
Míg az influenszer jelen van a közösségi életben, bepillantást enged az életébe, az ideológiáiba, véleményt alkot és formál, ugyanakkor, még ha hamiskás is, de rendelkezik egyfajta szerethető vagy épp nem szerethető attitűddel. A lényeg, hogy kivált valamilyen hatást. Ugyanezt elérheti egy digitális influenszer?
Most még csak próbálkozás, de lehet, hogy bevett szokás lesz
A virtuális modellek kidolgozása már több évvel ezelőtt elkezdődött, és digitális influenszerekre is rá lehet akadni az Instán. Természetesen az alkotóiknak kötelező feltüntetniük a profiljukban, hogy nem valós személyekről van szó.
Legtöbbjük 3D-ben lemodellezett, emberi külsejű animáció, de Noonoouri például szándékosan olyan, mintha egy animációs mesefilm karaktere lenne. Ennek ellenére úgy viselkedik, mint bármelyik más influenszer: luxusmárkákkal működik együtt, termékeket mutat be, reagál a világ eseményeire, videókban szerepel.
Az efféle modellek egyelőre művészkedés és szórakozás céljából születnek, hiszen alkotóik számára is kihívást jelent, hogy karizmatikus, rajongásig szerethető figurát alkossanak. Ám néhány divatcég már most perspektívát lát bennük. A Balmain például, két évvel ezelőtt hozta létre digitális kampányát, melynek szereplői virtuális modellek voltak.
Couture kalapkollekciót mutat be a népszerű digitális influenszer
A híres kalapmester, Stephen Jones, aki jelenleg a Dior és Maria Grazia Chiuri kollekciójához tervez elegáns fejfedőket, a járványhelyzet ideje alatt gondolkodott el azon, milyen irányban lehetne tágítani a divat virtuális útját. Sok divatcég rájött, hogy stáb, sminkes és mindenféle cécó nélkül be lehet fotózni egy kollekciót, és a divatbemutatók is megtarthatók online térben, de Stephen Jones ennél is továbbment.
Ő arra kérte fel Joerg Zuber müncheni grafikus tervezőt, Noonoouri alkotóját, hogy a még csak vázlatokban, kisplasztikák formájában létező kollekciót modellezze le a digitális influenszer számára, így egy füst alatt a virtuális gyűjtemény és a kampány is elkészülhet.
Közös munkájukból egyedülálló divatalkotás született, a kalaptervező fantáziáját ugyanis egy grafikus keltette életre. A kampányfilm divatbemutató és lookbook is egyben, ami alapján az ügyfelek személyre szabott alkotásokat rendelhetnek a 2021-es tavaszi-nyári kollekcióból. Vajon ilyen lesz a jövőben a divat?