Coco Chanelt senkinek sem kell bemutatni, hiszen a Chanel név már egyet jelent a luxussal és az eleganciával. A francia divatház az elmúlt évek alatt semmit sem vesztett népszerűségéből, sőt! A márka továbbra is előkelő helyet foglal el a divatvilágban, annak ellenére, hogy a stílusteremtő tervezőnő halála óta történt pár változás.

hirdetés

Gabrielle Chanel egy francia kisvárosban látta meg a napvilágot, majd édesanyja halála után árvaházba került. Szigorú nevelést kapott, ami rányomta a bélyegét az egész életére. Család, kapcsolatok és pénz nélkül kénytelen volt egyedül boldogulni egy olyan világban, amely nem sok lehetőséget adott a nőknek. Chanel mégis képes volt áttörni a falakon, és üzletasszonyként addig soha nem látott sikereket elérni.

Már fiatalon megismerkedett a különféle anyagokkal, és varrni is tudott. Ám ezt mégis unalmasnak találta, ezért megpróbálkozott a színpadi élettel. Chanel rendszeresen énekelt, a Coco becenév az egyik francia sanzonból származik. A férfiak imádták a kisfiús alkattal rendelkező fiatal nőt, aki élvezte, hogy különleges hatalma van az erősebbik nem felett. Bár tehetséges volt, pár év múlva mégis otthagyta az éneklést, és legújabb udvarlójával együtt Párizsba tette át a székhelyét.

Coco Chanel forradalmasította a női öltözködést

Párizsban elsőként kalapüzletet nyitott, majd a butik kínálatát hamar egyedi ruhákkal, ékszerekkel, parfümökkel és kozmetikumokkal bővítette. A 20. század elején a nők még mindig szoros fűzőbe kényszerítették a testüket, hatalmas kalapokat viseltek, és a legtöbb divatosnak mondott kreáció még a sétára is alkalmatlan volt. Chanel félresöpörte a korábban uralkodó konvenciókat, és egyszerű szabású, letisztult ruhadarabokat alkotott, amelyeket fényes bizsukkal és hamis gyöngyből készült nyakláncokkal egészített ki.

A háború alatt kényelmes, viselhető darabokat tervezett a nőknek, amelyek legtöbbször jersey anyagból készültek. Ebből csíkos kardigánokat varratott, amiket férfias szabású nadrágokkal és pulóverekkel kombinált. A szoknyák hosszát is alaposan lecsökkentette, és a húszas években megalkotta a kis fekete ruhát. A háború után a nők imádták a felszabadult kreációkat, melyekben könnyedén táncra lehetett perdülni, és már a kirándulás sem okozott gondot.

Legendás darabjaiért még ma is rajonganak a nők

Ám Chanel nemcsak a ruhák terén jeleskedett, hiszen az ő nevéhez köthető a legendás No. 5 parfüm, amely napjainkban is az egyik legkedveltebb illat a hölgyek körében. Marilyn Monroe egyenesen imádta az illatelegyet, így hamar a szexis és elegáns nő nélkülözhetetlen kellékévé vált.

A tervezőnő a második világháború idején bezárta a butikját, amely egészen 1954-ig ki sem nyitott. Ekkor még a korábbiakhoz képest is sikeresebb kollekcióval tért vissza, amelynek már a része volt a tweedkosztüm. Az elegáns kreáció ma is a divatház kínálatának a részét képezi, természetesen a modern nők igényeire szabva. Az ötvenes években jelentette meg a tervező a fekete orrú cipőt, és az ikonikussá vált 2.55 fantázianévre keresztelt retikült. Azóta mindkét kiegészítő státuszszimbólummá vált.

 

Coco Chanel halála óta ötven év telt el, de az általa lefektetett stílusalapkövek ma is nagyban befolyásolják a divatot. A nyolcvanas évektől évektől fogva Karl Lagerfeld vezette a Chanelt, akinek halála után Virginie Viard vette át a kreatív igazgatói címet. Fennállása óta jó néhány változás történt a márka életében, de a mai napig őrzi alapítója szellemiségét. A legújabb kollekciók a tervezőelődök sajátos látásmódját és stílusjegyeit is magukon viselik, ugyanakkor tökéletes harmóniában állítják egymás mellé a jellegzetes, időtálló Chanel-motívumokat, és a modern elegancia hanyagul nőies divatelemeit.

 

 

Kiemelt kép: Apic / Getty Images. 

Képek a cikkben: Pictures Inc., Evening Standard, Paul Schutzer / Getty Images.   

  • Megosztás:
hirdetés