A Calvin Klein márka neve összeforrt a kényelmes anyagból szabott pamut fehérneműkkel, a menő farmerekkel és a finom parfümökkel. Ám azt kevesebben tudják, hogy a sikeres brand mögött álló amerikai tervező magyar felmenőkkel büszkélkedhet.
A Calvin Klein márkanév még manapság is a szexi, fiatalos imázst jelenti. A termékek magukban hordozzák a vagányságot, mégis letisztultak, modernek. Az elmúlt években nem sokat változott a brand arculata, ennek ellenére a divatház képes újabb vásárlókat megszólítani. A CK kreációiért nők és férfiak milliói rajonganak.
Az első sikerek
Calvin Richard Klein 1942-ben született New Yorkban. Zsidó származású, az édesapja Magyarországról vándorolt ki, ezért félig magyar. Klein Bronxban nőtt fel, tinédzserként művészeti gimnáziumba járt. Már fiatalként is érdekelte a divat, a középiskola elvégzése után ezen a vonalon tanult tovább. Nem diplomázott le, 2003-ban tiszteletbeli doktorátust kapott.
Calvin Klein egyike volt azon tervezőknek, akik a Bronxban élő zsidó közösség tagjaiból a divatvilág meghatározó alakjaivá váltak. A másik legismertebb Ralph Lauren. Klein 1962-ben kezdett el jobban foglalkozni a divattal, öt éven keresztül különféle butikoknak tervezett. 1968-ban egy barátjával közösön jelentette meg az első kollekcióját, mely főként női ruhákat, kabátokat tartalmazott.
Már a legelső kollekció után felkeltette egy üzletember és egyben divatszerkesztő figyelmét. Baron de Gunzburg – ahogyan az üzleti életben szólították – rögtön felfigyelt Klein kivételes tehetségére, ezért támogatta a művészetét. Gunzburg akkoriban a divatvilág egyik legfontosabb szakembere volt, így a tervező előtt megnyíltak a kapuk, a New York-i elit már azelőtt megismerhette a munkásságát, hogy piacra dobta volna a sikeres farmerkollekcióját.
Farmerláz és Brooke Shields
A hetvenes évek elején folyamatosan bővítette a márka kínálatát, és egyre nagyobb sikereket ért el. A valódi áttörést a farmerek jelentették számára. A különleges, menő nadrágok minden nőt vonzottak, tömegével vették a kollekció darabjait. Ekkoriban született meg a márka ikonikus logója is, melyet mindenki jól ismer. A nyolcvanas évek elején a farmer reklámarca Brooke Shields volt, a fotók máig a színésznő leghíresebb képei közé tartoznak.
A cég bevételének jelentős része a parfümvonalból származik, az első illattal 1979-ben jelentkezett a Calvin Klein. Azóta rengeteg parfümkompozíciót dobtak piacra, ezek közül a legismertebb a CK One fantázianévre keresztelt elixír.
A nyolcvanas évek elején már dübörgött a farmerpiac, ám a tervező mégis egy új vonallal rukkolt elő. A Calvin Klein létrehozta a saját fehérnemű-kollekcióját, mely mindkét nem számára tartogatott izgalmas darabokat. A kreációkat az egyszerű, letisztult vonalvezetés jellemezte, és csupán naturális színekben voltak kaphatóak.
A legamerikaibb márka
A cég portfóliója nagyon sokszínű, ezért több különféle üzletük van. Manapság már az egyes részlegeknek saját vezetőik vannak, Calvin Klein pedig nem vesz részt minden munkafolyamatban. A divatbirodalma népszerűsége töretlen, egyre többen rajonganak a lezser fehérneműkért, az izgalmas parfümökért, valamint a szexi farmerekért.
A márkának volt egy exkluzívabb, különlegesebb részlege, ami a Calvin Klein Collection nevet viselte. Ez 2019-ben szűnt meg, amikor Raf Simons dizájnér távozott a márkától. A repertoárban minden szezonban különleges darabok kaptak helyet, melyek rendszerint felbukkantak a vörös szőnyeges eseményeken. Ám a cég igazgatósága úgy gondolta, hogy inkább a nagyobb vásárlóerőt megcélzó termékeket helyezik előtérbe, ezért ezt a szekciót megszüntették.
A Calvin Klein manapság is rendkívül népszerű, a márkajelzést és a kényelmes pamut darabokat pedig mindenki ismeri. A tervező maradandót hozott létre, az általa megálmodott irányvonal nagyszerűen passzol az amerikaiak lezser, kissé hanyag, ám mégis egyszerű életéhez. Talán ezért is nevezik sokan a legamerikaibb tervezőnek.
Kiemelt kép: Astrid Stawiarz / Getty Images.
Képek a cikkben: Bettmann, The Washington Post, Barbara Alper, Tom Gates / Getty Images.