A szépségápolás a legtöbb nÅ‘ számára egyre fontosabbá válik, a kozmetikumok beszerzésére irányuló vásárlási szokások azonban egyénenként eltérÅ‘ek lehetnek. A Helia-D most utánajárt, hogy a magyar nÅ‘k mennyit költenek átlagosan az otthoni szépÃtkezésre.
A Helia-D online felmérésébÅ‘l kiderült, hogy ha a kozmetikumokról van szó, akkor a magyar nÅ‘k testápolót és hidratálókrémet vásárolnak leggyakrabban. A legritkábban ampullakoncentrátumot, arcszérumot és fényvédÅ‘t tesznek a kosarukba. A reprezentatÃv kutatás szerint a döntÅ‘ többség két-hat havonta költ valamilyen kozmetikumra, és továbbra is az ár a legfontosabb szempont vásárláskor. A legtöbben maximum ötezer forintot adnak ki egy-egy termékkategóriáért. A felmérés arra is rávilágÃtott, hogy a válaszadók döntÅ‘ többsége – tÃzbÅ‘l hatan – drogériákban szerzi be a szépségápolási termékeket, bár az online vásárlás éppúgy egyre népszerűbb.
Egyre fontosabb az otthoni szépségápolás: Ãme, a magyar vásárlási szokások
A Helia-D ezerfÅ‘s mintán alapuló reprezentatÃv kutatása többek között arra kereste a választ, hogy mely kozmetikai termékeket választják leggyakrabban a 18 és 65 év közötti magyar nÅ‘k, hol szerzik be a szépségápolási termékeket, mennyit költenek az egyes termékkategóriákra, valamint hogy mi a legfontosabb szempont számukra a vásárláskor.
Többen drogériákba mennek mindenért
A felmérésbÅ‘l kiderült, hogy a legtöbben, pontosabban tÃzbÅ‘l hatan drogériákba mennek a kozmetikumokért. Második helyen azonban a szupermarketet keresik fel a kutatásban részt vevÅ‘k, ha szépségápolási termékekre van szükségük. Ennek feltehetÅ‘en az az oka, hogy egy nagyobb bevásárlás alkalmával egyszerűbb egy helyen beszerezni a legszükségesebb szépészeti szereket. Ilyen üzletekben leggyakrabban testápolót, naptejet és arctisztÃtót vásárolnak a magyar nÅ‘k, a kozmetikumok esetében azonban az online vásárlás is egyre népszerűbb. A megkérdezettek arcszérumot, fényvédÅ‘t és ampullakoncentrátumot vásárolnak elÅ‘szeretettel online.
A magyar nők 2-6 havonta költenek szépségápolásra
A kutatás arra is rávilágÃtott, hogy a nÅ‘k több mint 60%-a elÅ‘nyben részesÃti a szezonális szépségápolási termékeket, mint például a naptej vagy télen a testápoló. Sokan csak akkor vesznek valamilyen kozmetikumot, ha valóban szükségük van rá. A válaszadók kicsivel több mint harmada ajándékként és kÃsérletezési céllal is vásárol kozmetikumot, bár a legtöbben 2-6 havonta tesznek a kosarukba valamilyen szépségápolási terméket. Ez alól kivétel a naptej és a fényvédÅ‘. ElÅ‘bbit a válaszadók több mint 40%-a évente csupán egyszer vásárolja, mÃg fényvédÅ‘t tÃzbÅ‘l három nÅ‘ évente egyszer vagy még ennél is ritkábban vesz.
A testápoló és a hidratálókrém fogy a leggyakrabban
A kutatásban megkérdezettek körében a leggyakrabban vásárolt termék a testápoló és a hidratálókrém. ElÅ‘bbit tÃzbÅ‘l nyolcan, mÃg utóbbit a megkérdezettek 90%-a vásárolja idÅ‘rÅ‘l idÅ‘re. FényvédÅ‘kre csak a felmérésben részt vevÅ‘k pusztán fele költ rendszeresen, Å‘k is inkább a 30 alatti korosztályból kerülnek ki. Ez a korosztály egyébként dekorkozmetikumokat is szÃvesebben vásárol.
Budaházy Péter a fényvédÅ‘használattal kapcsolatban hozzátette, meglepÅ‘ eredménynek bizonyult, hogy ez az egyik legritkábban vásárolt termék. A kozmetikusok és a bÅ‘rgyógyászok évek óta hangsúlyozzák, hogy a környezeti tényezÅ‘k közül a napsugárzás öregÃti legjobban a bÅ‘rt, ezért a tudatos bÅ‘rápolásról beszélve kihagyhatatlan a fényvédÅ‘t tartalmazó nappali krémek rendszeres használata, amelyek a pigmentfoltok megelÅ‘zésében és a bÅ‘röregedés lassÃtásában is jelentÅ‘s szerepet játszanak.
A kutatásból továbbá kiderült az is, hogy a legritkábban vásárolt termékek között a fényvédÅ‘ mellett a ránctalanÃtók, az ampullakoncentrátumok és a szérumok szerepelnek. MÃg a ránctalanÃtót használók között – nem meglepÅ‘ módon – felülreprezentáltak a negyven év felettiek, addig a szérumokat és ampullákat elÅ‘nyben részesÃtÅ‘ csoportban a fiatalabb 18–29 éves korosztály képviselteti magát a legnagyobb arányban. Budaházy Péter, a Helia-D ügyvezetÅ‘je szerint ugyan a szérumhasználat még kevésbé elterjedt itthon, a nyugat-európai piacokhoz hasonlóan Magyarországon is érzékelhetÅ‘ egy a bÅ‘rápolással tudatosabban foglalkozó vásárlói réteg megjelenése, melynek egyre nagyobb részét teszik ki a fiatalok.
Sokan meghúzták a nadrágszÃjat
Az infláció következtében tavaly szinte minden termékkategóriában érzékelhetÅ‘ volt, hogy sokan meghúzták a nadrágszÃjat. A magyar nÅ‘k árérzékenységét jól mutatja, hogy a felmérésben részt vevÅ‘knek kozmetikumvásárlásnál az ár a legfontosabb szempont. Budaházy Péter szerint az eddig is árérzékeny vásárlók most még inkább keresik az árakciókat, esetleg hasonló megoldást kÃnáló termékekbÅ‘l az alacsonyabb árkategóriájú változatot. A kutatás szerint a válaszadók nyolcvan százaléka maximum ötezer forintot hajlandó kiadni egy-egy kozmetikumért. A legtöbbet, pontosabban 5500 forintot ampullakoncentrátumokra, ránctalanÃtókra és arcszérumokra költenek a magyar nÅ‘k. A legkevesebbet testápolóra, arcmaszkra és peelingre adnak ki, ezek ugyanis eleve alacsonyabb árkategóriájú termékek.
Képek: Getty Images.
Forrás: Helia-D.