A Helia-D 1000 fős mintán végzett reprezentatív kutatása többek között arra kereste a választ, hogy mennyire tudatosak az arcápolás terén a magyar nők. Van-e kialakított rutinjuk, honnan tájékozódnak a kozmetikumokról és mennyire ismerik az egyes kozmetikai hatóanyagokat. A bőrápolási szokások vizsgálatakor érdekes eredményekre derült fény. A magyar nők többsége nem ismeri a manapság trendi hatóanyagokat, amelyek egyébként rendkívül hatékonyak.

hirdetés

A magyar bőrápolási szokások

Bár a magyar nők közel fele rendszeresen törődik a bőrével, a Helia-D kutatása szerint csak minden harmadik nőnek van reggeli és esti bőrápolási rutinja is. Azok közül, akik reggel és este is rutinoznak, a 40-49 évesek a legaktívabbak. A legkevésbé a 18-29 éves korosztályt foglalkoztatja a bőrápolás. A felmérésben részt vevők harmada családtagoktól vagy barátoktól, illetve online cikkekből tájékozódik a kozmetikumok hatóanyagairól. Ezek közül a bakuchiolt, a niacinamidot és a peptidet szinte alig ismerik a megkérdezettek.

A családtagok mondják meg, mi a tuti

A felmérésből kiderült, hogy a legtöbben, azaz a megkérdezettek 32 %-a családtagok vagy barátok véleményét kérik ki kozmetikumvásárlás előtt. Emellett sokan tájékozódnak márkák katalógusaiból, valamint internetes cikkekből. Nem meglepő módon a közösségi média is egyre népszerűbb forrás, ha arcápolásról van szó, a megkérdezettek ötöde innen gyűjt információt. A 18-29 évesek 23%-a például rendszeresen influenszerek vagy ismert emberek tanácsai alapján szerzi be a termékeket.

 

Kevesen rutinoznak

A 18 és 65 év közötti magyar nők közel fele naponta foglalkozik a bőrével, azonban csak a megkérdezettek harmada alakított ki reggeli és esti bőrápolási rutint. Azok közül, akik reggel és este is rutinoznak, a 40-49 éves korosztály a legaktívabb, a legkevésbé pedig a 18-29 évesekre jellemző a tudatos bőrápolás. A rutinozás és a felsőfokú végzettség között egyértelmű összefüggés van, a rutinozók között felülreprezentáltak a felsőfokú végzettségűek.

A kutatásból az is kiderült, hogy a rutin a válaszadók több mint 70%-ánál az arckrém, az arctisztító, a szemkörnyékápoló, a micellás víz és a fényvédő használatából áll. Habár a magas hatóanyagtartalmú készítmények ma már nem csak a kozmetikusok vagy a luxusmárkák vásárlói számára elérhetők, a magyar nők mindössze 14%-a használ valamilyen szérumot rendszeresen. Célzott, problémafókuszú kezeléseket pedig csupán 9%-uk alkalmaz.

– Pedig a szérumok koncentráltabb formában tartalmazzák az aktív hatóanyagokat, mint a krémek, ezáltal erősebb hatást képesek kifejteni, így látványosabb eredményt érhetnek el a kezdődő és a mélyebb ráncok, valamint egyéb bőrproblémák ellen is – hívja fel a figyelmet Budaházy Péter, a Helia-D ügyvezetője.

A retinol a legnagyobb sztár a hazai bőrápolás terén

Budaházy Péter szerint habár a szérumhasználat még kevésbé elterjedt itthon, a nyugat-európai piacokhoz hasonlóan Magyarországon is érzékelhető egy a bőrápolással tudatosabban foglalkozó vásárlói réteg megjelenése. Ezért a vállalat arra is kíváncsi volt, hogy a magyar nők mennyire ismerik ezeknek a kozmetikumoknak az összetevőit.

A retinol népszerűségét jól mutatja, hogy a hatóanyagok közül ezt ismerik a legnagyobb százalékban. A magyar nők 85%-a tudja, miről van szó, ha a retinol nevet hallja, viszont csak 15%-uk használja rendszeresen. A retinol rendszeres használata a 30-39 és a 40-49 éves korosztályra jellemző leginkább.

A C-vitamint a válaszadók több mint fele ismeri és használja is a bőrápolásban, míg a koffein és a hialuronsav hatékonyságáról a megkérdezettek több mint 70%-a hallott ugyan, de csak jóval kevesebben használják rendszeresen a bőrápolási rutin részeként.

 

Ismeretlen csúcsösszetevők

A bőrápolási szokások vizsgálatakor a sztárösszetevőkre is kitértek. A hatóanyagok közül a kutatásban részt vevők a retinol hatásmechanizmusához hasonló bakuchiolról tudnak a legkevesebbet. Mindössze a válaszadók 22%-a ismeri, rendszeres használója pedig csupán 3%. Azok közül, akik ismerik és használják is a hatóanyagot, a 18-19 évesek felülreprezentáltak. A legkevésbé  az 50-65 éves korosztályban népszerű.

A bakuchiol mellett a niacinamidról sem tudnak sokat a megkérdezettek. A többség nem tudja az előnyeit, és nem is használja a B3 vitaminból felépülő formulát, amely többek között a bőröregedés tipikus jelei ellen segít, de kifejezetten anti-aknés hatása is van. A peptideknél szintén hasonló a helyzet. A válaszadók több mint fele nem tudja, mire jók, és mindössze 13% használja csak az efféle hatóanyagokat, közülük leggyakrabban a 18-29 évesek.

– A peptidekről egyébként kevesen tudják, hogy számos fajtájuk létezik, vannak köztük olyanok, amelyek izomlazító hatásúak, így sikerrel veszik fel a harcot a mimikai ráncokkal, vagy éppen a pigmentfoltok halványításában eredményesek. Mások a kollagéntermelést serkentik, illetve antioxidáns hatásúak. Utóbbiakban igencsak jeleskedik a réz-peptid, egy rendkívül drága hatóanyag, amelynek grammja még az aranynál is többe kerül, hatékonyságának köszönhetően pedig elég belőle néhány csepp – tette hozzá el Budaházy Péter.

Képek: Getty Images.

  • Megosztás:
hirdetés